12 چاقوی ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید

به گزارش آریا بلاگ، ده ها نوع چاقوی آشپزخانه وجود دارد، اما احتمالا تنها به چند تا از آن ها در آشپزخانه احتیاج دارید. 99درصد از کارهای آماده سازی غذا را تنها با یک یا دو چاقوی همه منظوره می توان انجام داد. با این حال، داشتن چاقوهای خاص برای کارهای تخصصی آشپزی که به صورت مکرر انجام می دهید، ارزشی باورنکردنی دارد. به عنوان مثال، همه در آشپزخانه خود آماده سازی ماهی برای پخت را انجام نمی دهند.

12 چاقوی ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید

اما اگر شما دوست دارید خودتان ماهی را پاک و آماده پخت کنید، بدون چاقوی فیله کن احتمالاً کار سختی خواهد بود. در این نوشته چند چاقویی که همه به آن احتیاج دارند، معرفی خواهیم کرد. بعلاوه به سایر چاقوها برای آشپزی های خاص و حرفه ای تر نگاهی خواهیم انداخت.

1. چاقوی سرآشپز یا Chefs Knife

اگر می خواهید فقط یک چاقوی آشپزخانه تهیه کنید، پیشنهاد ما چاقوی سرآشپز است. هیچ ابزار آشپزخانه ای به مقدار چاقوی سرآشپز نماد آشپزخانه حرفه ای نیست. چاقوی سرآشپز که به عنوان چاقوی آشپزی یا چاقوی فرانسوی نیز شناخته می گردد، همه کاره ترین کارد آشپزخانه است.

این چاقو برای همه چیز، از خرد کردن استخوان مرغ گرفته تا جدا کردن قطعات بزرگ گوشت گاو، خرد کردن سبزیجات یا برش زدن آن ها مناسب است. طول این چاقوهای پهن و سنگین 15 تا 30 سانتی متر است. چاقویی با تیغه 20 سانتی متری برترین قابلیت استفاده و کاربرد را دارد.

تیغه های فولادی، استاندارد طلایی این نوع چاقو در نظر گرفته می شوند. فولاد دوام بیشتری دارد و می تواند لبه تیزتری نسبت به تیغه های درست شده در دستگاه برش (Die Cutting) داشته باشد. استثنا وجود دارد، ولی بیشتر چاقوهای سرآشپز باکیفیت بیش از 120 دلار قیمت دارند.

2. چاقوی پوست کن (Paring Knife)

چاقوی پوست کن برای کارهای کوچک، ظریف و پیچیده ساخته شده است. طول این چاقوها تا 10 سانتی متر است. این چاقوها سبک وزن، بسیار قابل مانور و فوق العاده ارزان هستند. این چاقو یک همراه عالی برای چاقوی سرآشپز است زیرا تیغه کوتاه تر برای کارهای جزئی خطرناک به نظر نمی رسد.

با این چاقو می توانید به راحتی پوست میوه ها را بکنید یا دانه های یک فلفل تند را جدا کنید. این چاقو بعلاوه وقتی مفید خواهد بود که نخواسته باشید از تخته برش بهره ببرید. مثلا وقتی که قرار است چند تکه میوه برای روی سالاد ببرید. برای یک چاقوی مرغوب از این نوع 20 تا 100 دلار باید بپردازید.

3. چاقوی آشپزخانه همه کاره (Utility Knife)

چاقوی همه کاره، همه کارها را انجام می دهد ولی در هیچ کاری برترین نیست. این چاقوها فاقد قدرت برش چاقوی بزرگ تر و سنگین تر سرآشپز هستند و نمی توانند وظایف را به ظرافت یک چاقوی پوست کن انجام دهند.

اگر مینیمافهرست هستید، ممکن است از مقدار، شکل و ساختار یک چاقوی همه کاره خوشتان بیاید. آن ها تیغه های بسیار خوبی دارند که قیمتشان به طور قابل توجهی کمتر از چاقوی سرآشپز است. بیشتر گزینه ها بین 10 تا 17 سانتی متر مقدار دارند. پیشنهاد ما یک چاقوی 15 سانتی از این نوع است.

4. چاقوی نان (Bread Knife)

لبه دندانه دار چاقوی نان، برای برش دادن نان برشته بدون خرد شدن آن عالی است. بعلاوه روی گوجه فرنگی، میوه ها، سبزیجات سخت و گوشت های تنوری و رست شده یا کبابی معجزه می نماید. اگر تفریح شما پخت نان در خانه است، این یک چاقوی الزامی برای شماست. هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

اما حقیقت این است که هر آشپزخانه ای به آن احتیاج ندارد. طول بیشتر گزینه ها در این نوع چاقو 15 تا 25 سانتی متر است. لبه های دندانه دار، این چاقو را به یک خرس واقعی در برنده بودن تبدیل می نماید. احتمالاً ارزش ندارد چاقوی نان خریداری کنید اگر فقط گهگاهی استفاده می گردد. با این وجود، حتی یک چاقوی ارزان قیمت، تیزی خود را تا یک سال حفظ می نماید.

5. چاقوی خرد کن یا ساتور (Cleaver)

چاقوی خرد کن یا چاقوی قصابی برای خرد کردن قطعات بزرگ تر گوشت یک ابزار عالی است. اما اگر قصابی در برنامه شما نیست، به این چاقو احتیاج ندارید. ساتورها بزرگ، مستطیلی و سنگین هستند.

آن ها برای بریدن استخوان طراحی شده اند. تیغه ضخیم به وزن و سنگینی اضافه می نماید که همین خاصیت برش های قوی با دست را آسان تر می نماید. انحنای تیغه برش بر اساس محل ساخت آن چاقو می تواند بسیار متفاوت باشد. مثلا، بیشتر ساتورهای سبک چینی دارای تیغه ای کاملا مستقیم هستند.

یک چاقوی خرد کن آلمانی منحنی اغراق آمیزی دارد. بسیاری از سرآشپزها یک تیغه خمیده را به علت توانایی آن در بیرون کشیدن استخوان های کوچک تر مرغ ترجیح می دهند. تیغه مستقیم به سبک چینی تعادلش بیشتر است.

6. چاقوی برش نازک (Carving Knife)

این چاقو برای برش های نازک گوشت طراحی شده است. در بیشتر آشپزخانه ها، این چاقو فقط چند بار در سال برای برش کباب، بوقلمون یا ژامبون بیرون می آید. اما تنها چاقوی به درد بخور برای این کار است. تیغه این چاقو بلندتر و باریک تر از چاقوی سرآشپز و کمی انعطاف پذیر است. این طرح برای برش های بلند و دقیق طراحی شده است. شما می توانید یک چاقوی برش گوشت عالی با قیمت کمتر از 50 دلار پیدا کنید.

7. چاقوی قاچ زدن (Slicing Knife)

چاقوی قاچ کردن شبیه چاقوی برش گوشت است، اما کمی طولانی تر و نازک تر. شما می توانید بلافاصله آن را با نوک صافش تشخیص دهید. چاقوهای قاچ زن را با لبه ساده یا دندانه دار پیدا خواهید کرد. لبه های این چاقو ساده تر است زیرا برش های تمیزتر و زیباتری در کباب های بزرگ، ماهی یا گوشت های دودی ایجاد می نمایند.

این چاقوها دومین نوع چاقوی آشپزخانه انعطاف پذیر هستند، درست پس از چاقوهای مخصوص استخوان . این باعث می گردد جایگزین ارزشمندی برای چاقوی برش نازک شوند که اغلب می توان به جای آن ازش استفاده کرد. معمولا می توانید یک اسلایسر عالی را با قیمت 50 تا 100 دلار پیدا کنید.

8. چاقوی جدانماینده استخوان (Boning Knife)

چاقوی مخصوص استخوان یک ابزار تخصصی برای یک کار منحصر به فرد است: جدا کردن استخوان از گوشت، مرغ و ماهی. این چاقوی آشپزخانه با انعطاف پذیرترین تیغه، معمولاً 15 تا 17 سانتی متر طول دارد.

اگر مرتب تکه های گوشت یا مرغ کامل را برای پختن در خانه می خرید، یک چاقوی استخوان گیر آماده سازی گوشت شما را متحول می نماید. یک چاقوی استخوان خوب خرج زیادی هم روی دستتان نمی گذارد. در مقایسه با تیغه های فولادی سخت تر با آهنگری دستی، فراوری این تیغه های انعطاف پذیر ارزان است.

9. چاقوی فیله (Filet Knife)

چاقوهای فیله ابزار انتخابی برای تهیه برش ماهی هستند. آن ها دارای تیغه های بلند، نازک و انعطاف پذیر هستند و معمولاً 15 تا 30 سانت طول دارند. این طرح چاقو به راحتی می تواند زیر پوست ماهی بلغزد و آن را خیلی تمیز از گوشت جدا کند.

تیغه نوک تیز یک چاقوی فیله به یک منحنی تعیین در بدنه تبدیل می گردد. این خصوصیت اجازه می دهد تا به راحتی وارد پوست ماهی گردد و در طول گوشت برش های صافی داشته باشد. استیل، فلز انتخابی برای چاقوهای فیله است. این جنس در برابر خوردگی مقاومت دارد. این امر به ویژه با توجه به محیط های مرطوبی که این چاقوها در آن استفاده می شوند مهم است.

10. سانتوکو (Santoku)

سانتوکو چاقویی ژاپنی و یک جایگزین عالی برای چاقوی سرآشپز سنتی است. این چاقو سبک تر، کوتاه تر و با نوک گرد است که به راحتی اشیا را سوراخ نمی نماید. در مقایسه با چاقوی سرآشپز غربی، سانتوکوی ژاپنی دارای دسته صاف تر و انحنای کمتری در تیغه است.

این بدان معنی است که چاقو برای برش های مستقیم گوشت مناسب است. بعضی از چاقوهای سانتوکو دارای طراحی تک لبه هستند، به این معنی که تیغه فقط از یک طرف تیز می گردد. این چاقو محبوب است، زیرا در مقدار 15 سانتی مانور دادن با آن فوق العاده آسان است. نوک گرد نیز ممکن است مانند یک ویژگی ایمن برای یک آشپز مبتدی به نظر برسد. برای یک چاقوی سانتوکوی باکیفیت، انتظار داشته باشید که تقریباً به مقدار یک چاقوی آشپز سنتی هزینه کنید، شاید کمی کمتر.

11. ناکیری (Nakiri)

چاقوی ژاپنی Nakiri Bocho به طور خاص برای برش دقیق سبزیجات ساخته شده است. این یکی از منحصر به فرد ترین چاقوهایی است که می توانید به آشپزخانه خود اضافه کنید. در میان چاقوهای غربی، چیزی شبیه به آن وجود ندارد.

چه چیز خاصی در خصوص آن وجود دارد؟ چاقوهای ناکیری دارای تیغه های نازک و سبک با لبه های کاملاً مستقیم هستند. این بدان معناست که می توانید مستقیماً سبزیجات را بدون فشار دادن یا کشیدن خرد کنید. طراحی مستقیم امکان برش دقیق و تزئینی محصولات تازه را فراهم می نماید. ممکن است برای یک ناکیری لوکس هزینه زیادی بپردازید، اما چندین گزینه عالی زیر 100 دلار هم پیدا خواهید کرد.

12. مزالونا (Mezzaluna)

چاقوی ویژه ایتالیایی مزالونا به معنی نیمه ماه، به علت شکل منحنی تیغه آن نام گذاری شده است. مزالونا به جای برش دادن و خرد کردن در یک جهت، به جلو و عقب روی مواد شما حرکت می نماید و با کمترین زحمت همه چیز را خرد می نماید. مزالونا احتمالا به علت استفاده از حجم باورنکردنی سبزی و سیر خرد شده اختراع شده است که در آشپزی ایتالیایی وجود دارد. اگر عاشق درست کردن پاستا، پستو و سس های تازه هستید، این تیغه می تواند زمان آماده سازی شما را هنگام خرد کردن تمام سبزی ها و سیرتان به طور جدی کاهش دهد. یک مزالونای بزرگ تر ابزار مناسبی برای برش سریع پیتزاست. شما می توانید این چاقو را در مقدار ها و قیمت های مختلف پیدا کنید.

قیچی آشپزخانه

چه چیزی بهتر از یک چاقوی آشپزخانه که با دو تا لبه به یک دسته وصل شده است؟ در ابتدایی ترین حالت، قیچی آشپزخانه همین است. این ابزار از مهم ترین و کم استفاده ترین چاقوها در بیشتر آشپزخانه های خانگی است.

قیچی برای خرد کردن گیاهان و سبزیجات سالاد مناسب است. این وسیله می تواند به سرعت قسمت های مرغ پخته شده را برای سالاد تقسیم نمایند و بسته بندی پلاستیکی غذای شما را باز نمایند. یک قیچی پیدا کنید که از دسته جدا گردد. این باعث می گردد که نظافت آن راحت تر و بهداشتی تر گردد.

واقعا به کدام چاقوهای آشپزخانه احتیاج داریم؟

اگر تازه آغاز نموده اید، تنها چاقویی که واقعا به آن احتیاج دارید یک چاقوی سرآشپز و یک چاقوی پوست کن است. این دو چاقو به شما این امکان را می دهند که در 99درصد از کارهای آماده سازی غذا که ممکن است با آن ها روبرو شوید، پیروز باشید.

اگر به طور منظم نان برش می دهید، به عنوان یکی از اولین قطعات کارد و چنگال، یک چاقوی نان دندانه دار هم اضافه کنید. هر چاقوی دیگری در این فهرست در کارهایی که می تواند انجام دهد، تخصصی تر است. همانطور که مهارت های شما رشد می نماید، می توانید انواع مختلف چاقوها را تهیه کنید. توصیه ما این است که با چاقوهای ضروری آغاز کنید.

منبع: kitchenambition

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13209

به "12 چاقوی ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 چاقوی ضروری که باید در آشپزخانه داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید