نگاهی به حریفان ایران درانتخابی المپیک، حساب فرانسه و لهستان جداست

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، رقابتهای انتخابی المپیک در دو منطقه اروپا و نورسکا انتها یافت و دو تیم روسیه و کوبا با کسب عناوین برتر در این مسابقات توانستند جواز حضور در المپیک 2016 را کسب کنند. روسیه در دیدار انتهای دست به کار بزرگی زد و تیم یکدست فرانسه را شکست داد تا بر خلاف تصورات قبلی تنها سهمیه این مسابقات را کسب کند. در نورسکا هم تیم کوبا برابر کانادا پیروز شد تا در غیاب آمریکا از این منطقه المپیکی شود.

نگاهی به حریفان ایران درانتخابی المپیک، حساب فرانسه و لهستان جداست

با انتها یافتن این دو تورنمنت چهره هشت تیم حاضر در مسابقات شانس مجدد کسب سهمیه المپیک که اردیبهشت ماه آینده در ژاپن برگزار خواهد شد تعیین شده است. ایران، لهستان، فرانسه، کانادا، استرالیا، ژاپن، چین و ونزوئلا تیم هایی هستند که در این تورنمنت حاضر خواهند بود و برای کسب سه سهمیه باقی مانده تلاش خواهند کرد.

میزبان و دو سهمیه جام جهانی

رقابتهای والیبال المپیک به طور معمول با حضور هشت تیم برگزار می شود و این کار را برای کسب سهمیه بسیار سخت خواهد کرد. برگزاری رقابتها با حضور این تعداد باعث می شود که چندین تیم بزرگ و نامی شانس حضور در المپیک را از دست بدهند.

برزیل، میزبان المپیک ریو 2016 بدون حضور در مسابقات گزینشی در این بازی ها حضور خواهد داشت. فدراسیون جهانی والیبال برای جام جهانی 2015 که با حضور 12 تیم در ژاپن برگزار شده بود دو سهمیه تعیین کرده بود که در روز انتهای آمریکا و ایتالیا این دو سهمیه را از آن خود کردند تا راهی المپیک شوند. لهستان که تا روز انتهای بدون شکست پیش رفته بود با توقف برابر ایتالیا این شانس از دست داد و سوم شد.

سهمیه آمریکای لاتین

بعد از این مسابقات نوبت به تنها سهمیه آمریکای لاتین رسید که با حضور چهار تیم آرژانتین، ونزوئلا، شیلی و کلمبیا به میزبانی ونزوئلا برگزار گشت. عدم حضور برزیل در مسابقات انتخابی این فرصت را به شاگردان ولاسکو داد تا با کسب سه برد متوالی در صدر جدول این رقابتها قرار گیرند و راهی المپیک شوند. ونزوئلا که دوم شده بود از این شانس برخوردار شد که در آخرین مرحله انتخابی المپیک در ژاپن حاضر شود.

قاره اروپا

فدراسیون جهانی والیبال بر خلاف انتظارات برای قهرمان اروپا هم سهمیه حضور در المپیک را در نظر نگرفت. با وجود اینکه فرانسه چندی پیش در مسابقات یورو 2015 که به میزبانی مشترک ایتالیا و بلغارستان برگزار گشت و عنوان نخست را کسب کرد اما نتوانست جواز المپیک را کسب کند تا اعتراض ها درباره اینکه چرا تیم ملی ایران پس از قهرمانی در جام ملت های آسیا راهی المپیک نشده است بی فایده باشد چرا که این شرایط برای تمامی قاره ها یکسان بوده است.

بدین ترتیب هشت تیم فرانسه، لهستان، صربستان، آلمان، روسیه، فنلاند، بلغارستان و بلژیک رقابت خود را برای کسب تنها سهمیه مستقیم اروپا در شهر برلین برگزار کردند که در نهایت تیم ملی روسیه، قهرمان المپیک لندن با غلبه بر فرانسه، قهرمان لیگ جهانی 2015 و قهرمان یورو 2015 جواز حضور در یورو را به خود اختصاص داد. فرانسه که از قبل شانس حتمی کسب سهمیه معرفی شده بود به همراه لهستان در مسابقات انتخابی مجدد در ژاپن حضور پیدا خواهند کرد.

منطقه نورسکا

آخرین تورنمنت انتخابی المپیک در منطقه نورسکا به میزبانی کانادا انجام گرفت. تیم ملی آمریکا که در جام جهانی قهرمان شده بود و از قبل حضورش را در المپیک 2016 مسجل کرده بود از این تورنمنت معاف شد تا چهار تیم کوبا، مکزیک، پورتو ریکو و کانادا در شهر ادمونتون برابر هم صف آرایی کنند. کوبا که دوران افول خود را پشت سر می گذارد هر سه بازی خود را پیروز شد تا در المپیک یورو حاضر باشد. کانادا که دیدار انتهای را به کوبا واگذار کرد از این منطقه در بازیهای انتخابی المپیک حاضر می شود.

آخرین شانس در توکیو

اکنون هشت تیم حاضر در رقابتهای انتخابی المپیک تعیین شده اند تا برای کسب سه سهمیه باقی مانده تلاش کنند. این آخرین شانس تیم ها برای کسب سهمیه المپیک ریو خواهد بود که طی روزهای 14 می الی 5 جون 2016 در شهر توکیو برگزار می شود.

دو تیم برتر این مسابقات به همراه برترین تیم آسیایی حاضر سه تیمی هستند که در المپیک ریو حضور پیدا می کنند. با نگاهی گذرا به تیم های حاضر در این مسابقات از حالا می توان شانس فرانسه و لهستان را برای کسب عناوین اول و دوم بیشتر از سایر تیم ها دانست.

در این بین تیم ملی ایران باید در بین تیم های آسیایی بهترین عنوان را کسب کند که با این حساب علاوه بر بازی رو در رو با ژاپن، استرالیا و چین، نتایج سایر دیدارهای ملی پوشان هم بسیار حیاتی خواهد بود. با توجه به کیفیت تیم های حاضر می توان گفت هم کار تیم ملی نسبتا آسان است و هم سخت.

ژاپن میزبان مسابقات که جهش خود را از بازی های آسیایی آغاز کرده بود در جام جهانی اگرچه به ایران باخت اما نشان داد گام های رو به جلو را محکم تر از هر زمان دیگری بر می دارد. استرالیا هم همواره در چنین تورنمنت هایی خوب ظاهر می شود و چین تیمی است که ایران با ولاسکو خاطره خوب از رویارویی با آن ندارد.

تیم ایران البته باید روی پیروزی با کانادا هم حساب باز کند که در جام جهانی به آن باخت. ونزوئلا شاید ضعیف ترین حریف ایران در این مسابقات باشد با این حال نمی توان به طور حتم از یک برد آسان برابر این کننده آمریکای لاتین حرف زد. و بالاخره اینکه بازی با لهستان و فرانسه هم شرایط خاص خود را دارد. فرانسه به نوعی چغرترین تیم کنونی والیبال جهان است که نوعی بازی این تیم همه حریفان را به دردسر انداخته و بردن این تیم بسیار سخت است و لهستان هم در اکثر تقابل خود برابر ایران برنده بوده است با این حال بازی با لهستان به مراتب آسانتر از فرانسه خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 905

به "نگاهی به حریفان ایران درانتخابی المپیک، حساب فرانسه و لهستان جداست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به حریفان ایران درانتخابی المپیک، حساب فرانسه و لهستان جداست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید