فواید طبیعت گردی در زندگی روزمره و نحوه برنامه ریزی برای آن

به گزارش آریا بلاگ، تصور کنید بعد از یک روز شلوغ در محل کار در راستا برگشت به خانه در ساعت اوج ترافیک اعصابتان به هم ریخته، همه جا ماشین و صدای بوق است، حس می کنید آمپرتان بالا رفته و با این اوضاع جوش آوردنتان نزدیک است. ناگهان پشت چراغ قرمز، نگاهتان به غروب خورشید می افتد یا یک درخت توجهتان را جلب می کند. این زنگ هشدار درونی تان است یعنی وقتش است که به فکر یک طبیعت گردی باشید.

فواید طبیعت گردی در زندگی روزمره و نحوه برنامه ریزی برای آن

وقتی رسیدید خانه سریع سری به سایت ارسباران می زنید و در یک کارگاه گردشگری نام نویسی می کنید. یا به دوستتان که مدیر فنی بند ب است و همیشه چند تا برنامه طبیعت گردی خوب در آستین دارد زنگ می زنید و مقدمات یک برنامه سفر در طبیعت عالی را می چینید.

فواید طبیعت گردی از حال بهتر، بهبود سلامتی فیزیکی و روانی تا پیدا کردن دوستان تازه را به صورت عملی در کارگاه های گردشگری تجربه کنید. چون همه می دانیم دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

آیا به نقطه ای رفته اید که به نظرتان این پتانسیل را دارد که تبدیل به جاذبه گردشگری بشود و دیگران هم از آن بازدید کنند؟ اگر مدیر فنی بند (ب) شوید، می توانید مقصد و فعالیت مناسب طبیعت گردی را به شکلی تعریف کنید که گردشگران زیادی از آن جاذبه طبیعی لذت ببرند.

لذت بردن از عظمت طبیعت، فرار از فشارهای زندگی شهری و شلوغی، کاوش در چشم انداز ها طبیعی، آشنایی و کمک به حفظ از محیط زیست ازجمله فواید طبیعت گردی اند که برای تجربه کردن آن ها یکی از بهترین کارها شرکت در کارگاه گردشگری یا دوره مدیر فنی بند (ب) است.

با ما همراه باشید تا از دیگر مزایای فردی طبیعت گردی بیشتر بدانیم:

کاهش تنش و استرس

در طبیعت بودن یا حتی تماشای چشم انداز ها طبیعی می تواند به اندازه قابل توجهی استرس، ترس و سایر احساسات منفی را کاهش دهد و درعین حال احساسات مثبت را تقویت کند. با کاهش فشارخون، ضربان قلب، تنش عضلانی و ترشح هورمون های استرس، نه تنها طبیعت خلق وخوی شما را بهتر می کند، بلکه سلامت جسمانی شما را نیز افزایش می دهد. مطابق تحقیق اجرا شده در فنلاند حدود پنج ساعت پیاده روی در طبیعت در ماه کافی است تا سطح استرس را کاهش بدهد و اندازه تمرکز و خلاقیت افراد را افزایش بدهد.

تمدّد اعصاب

این روزها مشغله همه به خصوص در زمینه شغلی خیلی زیاد است. به همین دلیل، ما اغلب اهمیت سفر و طبیعت را فراموش می کنیم. حتی استراحتمان هم در مقابل یک صفحه نمایش، تلویزیون، لپ تاپ، یا تلفن است. طبیعت گردی به ما این امکان را می دهد که بدون حواس پرتی های زندگی روزمره، از فشاری که روی ما هست کم کنیم و دوباره با خودمان ارتباط برقرار کنیم. در واقع، داشتن ارتباط قوی با طبیعت رابطه ما با خودمان را عمیق تر می کند.

بالا بردن خلاقیت

طبیعت گردی نه تنها به آرامش فکرتان کمک می کند، بلکه شادی بیشتری را هم در زندگی تان به ارمغان می آورد. مطالعات نشان می دهند که در طبیعت بودن به ما کمک می کند که به طورکلی کمتر احساس خستگی فکری کنیم. فکر آرام و متمرکز نه تنها خلاقیت، بلکه سایر زمینه های زندگی را هم بهبود می بخشد و باعث می شود بتوانیم به اوج توانایی خلاقانه خود برسیم.

تناسب اندام

در طبیعت بودن ورزش کردن را لذت بخش تر می کند، البته که قرص لاغری معجزه آسا نیست؛ اما فعالیت هایی مثل کوهنوردی، پیاده روی، آهسته دویدن و فعالیت های ورزشی دیگر متابولیسم شما را افزایش می دهند و به کاهش وزن و روی فرم بودنتان کمک می کنند و در واقع طبیعت مثل یک باشگاه مجلل و رایگان است که همیشه هم باز است.

خواب راحت

طبیعت گردی شما را به حرکت وامی دارد. فعال ماندن نه تنها به افزایش سطح انرژی بلکه به داشتن خواب بهتر کمک می کند. دوری از شلوغی شهر و محیط های کاری می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و در طول سفر می توانید زمان بیشتری را به کسب عادت های تازه خوب اختصاص بدهید که خواب خوب و باکیفیت یکی از همین عادات است و شاید بتوانید بالاخره 7 تا 9 ساعت خواب توصیه شده در شب را برای حفظ سلامتی تجربه کنید.

هوشکمک

عطر گل و رایحه های تازه، رنگ های خیره کننده طبیعت، بافت های ریزودرشت دانه و صداهای آرامش بخش، همگی حواس را در دنیای طبیعی تحریک می کنند. فکر کنم همه موافق باشیم که کاوش در جنگل پس از یک باران خفیف شگفت انگیز است. با گذراندن وقت در طبیعت می توانیم حس هایمان را بیدار کنیم و سطح تازهی از هوشکمک را تجربه کنیم.

اگر با خواندن گوشه ای از فواید بی شمار طبیعت گردی وسوسه شدید برای سفری به طبیعت برنامه ریزی کنید. حالا چه نکاتی را لازم است در نظر بگیرید؟ در ابتدا با سؤالات زیادی روبرو می شویم. با پرسیدن سؤال های درست و پیدا کردن پاسخ مناسب می توانیم فرآیند برنامه ریزی را تسریع کنیم.

پرسش هایی مانند اینکه چطور سفری دوست دارم ماجراجویانه و پر آدرنالین یا آرام و راحت؟ چه مقصدی را انتخاب کنم؟ چه زمانی برای سفر به آنجا مناسب است؟ از کدام جهت بروم بهتر است؟ با چه وسیله ای سفر کنم؟ چند روز برای گشت در آنجا کافی است؟ چه جاذبه هایی برایم اولویت دارند؟ وقتی به مقصد رسیدم کجا اقامت کنم؟ چه غذاهایی بخورم؟ چطور ایمن سفر کنم؟ چه تجهیزاتی لازم دارم؟ توانایی پیاده روی چند کیلومتر در روز را دارم؟ و…

در ادامه چند نکته مهم برای برنامه ریزی سفر به طبیعت را با هم مرور می کنیم:

انتخاب مقصد

اولین قدم انتخاب مقصد است. باید جایی را انتخاب کنید که دارای زیبایی طبیعی و الهام بخش باشد. منطقه ها حفاظت شده همیشه یک گزینه عالی اند، چون مملو از زیبایی های طبیعی اند و به طورکلی پذیرای بازدیدکنندگان نیز هستند. مطمئن شوید که مقصدی که انتخاب می کنید امکان بازدید دارد و جایی خصوصی نیست. جمع آوری اطلاعات را جدی بگیرید و حسابی تحقیق کنید تا مناسب ترین مکان را برای سفر خود پیدا کنید.

زمان بندی سفر

یکی از مهم ترین نکات در برنامه ریزی سفر، زمان بندی است. بیش ازاندازه فعالیت در نظر نگیرید که نتوانید به تمامش برسید. با دقت مرور کنید چند ساعت زمان برای گشتن در هر مکان لازم دارید و حجم فعالیت ها را طوری مدیریت کنید که انجامشان معقول و امکان پذیر باشد. دقت کنید در مشخص برنامه زمانی روحیات شخصی خودتان و هم سفرانتان را حتماً در نظر بگیرید.

هزینه ها

وقتی مقصدتان و اینکه چه مدت می خواهید زمان در آن سپری کنید معلوم شد، نوبت به مشخص اندازه پولی که نیاز دارید می رسد، وظیفه بعدی شما این است که در مورد هزینه ها در مقصدتان با توجه به سبک سفری که می خواهید داشته باشید، تحقیق کنید. هزینه غذا، خرید، حمل ونقل، فعالیت های خاص … همه را حساب کنید و محض احتیاط در آخر ضریب افزایشی برای آن در نظر بگیرید.

وسیله نقلیه مناسب

مطمئن شوید که مناسب ترین وسیله نقلیه را با توجه به نیازهایتان تهیه کنید. سعی کنید وسیله نقلیه ای که انتخاب می کنید کمترین اندازه رد پای کربن را داشته باشد. هرچند همیشه نه گفتن به هواپیما یک گزینه نیست. اگر باید از جاده های خاکی عبور کنید مطمئن شوید ماشینتان توانش را دارد یا امکان کرایه ماشین شاسی بلند (کمک دار) در آن نقطه وجود داشته باشد.

بازنگری

وقتی تمام مراحل برنامه ریزی را با موفقیت انجام دادید. یک بار دیگر مرور و ارزیابی کنید که آیا برنامه تان واقعاً آن چیزی هست که از آن لذت ببرید و شما را به وجد بیاورد؟ چند بار مرورش کنید و هر جای برنامه تان را که نیاز به اصلاح دارد را بهبود ببخشید. پس ازآن راهی بشوید و تا می توانید از لحظه لحظه سفرتان لذت ببرید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 10727

به "فواید طبیعت گردی در زندگی روزمره و نحوه برنامه ریزی برای آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید طبیعت گردی در زندگی روزمره و نحوه برنامه ریزی برای آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید