طرز تهیه مارمالاد آلبالو با و بدون هسته و ژلاتین

به گزارش آریا بلاگ، آلبالو تازه یک گنج تابستانی زودگذر است. پس تا وقت هست با آلبالو هر آنچه می توانید درست کنید و از خواص آلبالو در کل سال بهره مند شوید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لواشک آلبالو و طرز تهیه ترشی آلبالو را آنالیز نموده بودیم و این بار می خواهیم طرز تهیه مارمالاد آلبالو را مرور کنیم تا همواره و در طول سال از طعم خاص این میوه لذت ببرید.

طرز تهیه مارمالاد آلبالو با و بدون هسته و ژلاتین

مواد لازم برای تهیه مارمالاد آلبالو

  • آلبالو 1 کیلوگرم
  • شکر 500 گرم
  • وانیل به اندازه لازم
  • ژلاتین یک دوم قاشق غذاخوری
  • آب 4 قاشق غذاخوری یا 1 فنجان

طرز تهیه مارمالاد آلبالو بدون هسته

1. آلبالوها را بشویید

اولین مرحله از طرز تهیه مارمالاد آلبالو این است که آلبالوها را بشویید، ساقه های آن را جدا نموده و هسته را خارج کنید.

2. شکر و آلبالو را مخلوط کنید

آلبالوهای بدون هسته را در قابلمه بریزید و شکر را با آن مخلوط کنید. مخلوط را به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا شکر، آب آلبالوها را بگیرد و خارج کند.

3. مخلوط آلبالوها و شکر را بپزید

آلبالوها را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید و آن ها را برای مدت کوتاهی بجوشانید. آب را اضافه کنید. مخلوط باید به مدت 5 دقیقه بپزد. حواستان باشد مرتبا مواد را هم بزنید تا مارمالاد حفظ گردد. با استفاده از یک قاشق کوچک اندازهی مارمالاد را در بشقاب سرد بریزید و آنالیز کنید که آیا سفت شده است یا خیر.

بعد از این که به قدر کافی شربت مارمالاد سفت شد. مارمالاد شما آماده است. مارمالاد داغ را با احتیاط داخل شیشه های آماده شده بریزید و در شیشه ها را محکم ببندید و به مدت 5 دقیقه زیر و رو بگذارید.

طرز تهیه مارمالاد آلبالو با ژلاتین یا پودر ژله

1. مخلوط آلبالو و شکر را تهیه کنید

یکی دیگر از روش های تهیه مارمالاد آلبالو است که آن را با ژلاتین یا پودر ژله درست کنید. برای تهیه مارمالاد آلبالو با ژلاتین باید درست مثل روش بالا ابتدا هسته آلبالوها را بگیرید و با شکر مخلوط کنید و اجازه دهید چندین ساعت یا یک روز کامل در یخچال بماند تا آلبالو آب بیاندازد.

حالا آن در مخلوط کن بریزید تا خوب له گردد البته دقت کنید که پوره نگردد. مخلوط را در یک ظرف استیل بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید و بعد که کف کرد، کف رویش را مدام بگیرید. اگر دوست دارید مارمالاد شما شفاف باشد می توانید از گلوکز مایع بهره ببرید و اگر دوست دارید در حد دو قطره آب لیمو ترش هم بریزید.

2. پودر ژلاتین را بن ماری کنید

حالا نوبت آن است که پودر ژلاتین مورد احتیاج را بن ماری کنید. برای این کار در یک ظرف اندازهی آب بریزید و ظرف دیگری را رویش می گذراریم و آب اضافه می کنیم و رفته رفته پودر ژلاتین را می ریزیم و با حوصله این را روی ظرف باز می کنید تا یک دست گردد و آن را از روی حرارت بردارید.

3. ژلاتین را به مارمالاد اضافه کنید

ژلاتین حل شده را به قابلمه مارمالاد اضافه کنید و به محض این که ریختید و هم زدید از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک گردد بعد بگذارید داخل یخچال تا خوب آماده گردد. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه مارمالاد آلبالو

تهیه مارمالاد هم درست مثل طرز تهیه مربا و شربت آلبالو است و حتی در بین خیلی ها این دو یکی هستند. اما شاید اصلی ترین تفاوت مارمالاد در له شدن آلبالو باشد که در مثال ها و روش های تهیه بالا ما هر دو شکل را آنالیز کردیم. باقی نکات تهیه مارمالاد آلبالو را در ادامه بخوانید.

روش های مختلف تهیه مارمالاد آلبالو

مارمالاد را می توانید با روش های مختلف تهیه کنید. مارمالاد آلبالو را هم می توانید بدون ژلاتین تهیه کنید که در طرز تهیه مارمالاد بدون ژلاتین شما برای جا افتادن و ژله ای شدن مارمالاد لازم نیست.

یکی دیگر از روش های تهیه مارمالاد آلبالو با هسته است. اگر فرصت ندارید می توانید میوه را کامل بریزید و در نهایت در حین مصرف مارمالاد با هسته خواهید داشت. به طور کلی طرز تهیه مارمالاد آلبالو با هسته هم مثل روش های تهیه مارمالاد است. قبلا در کتاب کاله فوت و فن تهیه مارمالاد با هسته را مرور نموده ایم.

تفاوت مارمالاد و مربا

مربا و مارمالاد خیلی شبیه هم هستند اما اصل تفاوت این دو در این است که میوه های مارمالاد خوب پوره یا حتی خرد می شوند اما در مربا معمولا ماهیت میوه معین است. هرچند این روزها همه چیز متفاوت شده است و همان طور که دید که ما در دستور تهیه اول میوه را خرد یا ریز نکردیم.

استفاده از مارمالاد برای تهیه شیرینی

مارمالاد را هم می توانید با کره در صبحانه بخورید و لذت ببرید هم می توانید از آن برای تهیه شیرینی بهره ببرید. یکی از کاربردهای مارمالاد در شیرینی مشهدی است. طرز تهیه شیرینی مشهدی را هم در کتاب کاله بخوانید. نه فقط از مارمالاد آلبالو بلکه از انواع مارمالاد خوشمزه دیگر هم بهره ببرید. طرز تهیه مارمالاد هلو و طرز تهیه مارمالاد انجیر را هم می توانید در کتاب کاله بخوانید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13073

به "طرز تهیه مارمالاد آلبالو با و بدون هسته و ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد آلبالو با و بدون هسته و ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید