فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب 30 درصد افزایش یافت

به گزارش آریا بلاگ، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به افزایش 30 درصدی فراوری نفت در نیمه دوم سال 99، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، فراوری در سرانجام سال 1400 هم نسبت به رقم کنونی 10 درصد دیگر افزایش می یابد.

فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب 30 درصد افزایش یافت

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، احمد محمدی با بیان اینکه 6 بسته امضا شده در مرحله نخست افزایش و نگهداشت فراوری 28 مخزن در بخش زیرسطحی 50 درصد پیشرفت دارند، ادامه داد: پیشرفت این طرح ها در بخش روسطحی حدود 20 درصد است.

وی اضافه کرد: در دو مرحله بعدی نیز 19 بسته امضا شد و تنها مناقصه 2 بسته مربوط به گچساران و قلعه نار باقی مانده است که آن هم مراحل نهایی را می گذارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه مرحله نخست مناقصه های مربوط به افزایش و نگهداشت فراوری در اوایل سال 98 امضا شد، گفت: اکتنون در بسته مخازن نفتی منصوری و نرگسی و کبود به مرحله فراوری رسیده ایم، در بسته مخزن کبود، چاه کبود آماده است با توجه به احتیاج فراوری نفت می توان برداشت نفت از این چاه را شروع کرد.

محمدی با اشاره به اینکه در بسته مخزن نرگسی نیز حدود 5 هزار بشکه افزایش فراوری آماده است، تاکید نمود: 3 بسته از بسته های 6 گانه اولیه آماده فراوری است، در بسته مخزن لالی 2 حلقه چاه در آینده نزدیک به فراوری می رسد.

به گفته وی، بسته های واگذار شده در مرحله دوم در مراحل مختلف پیشرفت قرار گرفته است و کار در بسته های مرحله سوم شروع شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اضافه کرد: با اجرای طرح های افزایش و نگهداشت فراوری در مجموع، 300 هزار بشکه نفت به فراوری مناطق نفت خیز جنوب اضافه می گردد و به همین مقدار نیز از افت فراوری در این 28 مخزن جلوگیری می گردد.

محمدی به افزایش فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب در نیمه دوم سال 99 اشاره نمود و گفت: رقم فراوری نفت را نسبت به نیمه نخست سال 99، 30 درصد افزایش دادیم و برای سال 1400 نیز برنامه مفصلی با نگاه به فراوری حداکثری داریم و نسبت به فراوری کنونی در سرانجام سال 1400 به حدود 10 درصد افزایش فراوری دست می یابیم.

به گفته وی، این 10 درصد 2 معنا دارد از یک سو از 10 درصد از افت فراوری جلوگیری می گردد و از سوی دیگر 10 درصد نفت بیشتری نسبت به برنامه تکلیفی کنونی فراوری می گردد و می توان گفت در مجموع 20 درصد افزایش فراوری و نگهداشت برداشت را خواهیم داشت.

آمادگی 100 درصدی مناطق نفت خیز جنوب برای رساندن فراوری به سطوح پیش از تحریم

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه مناطق نفت خیز جنوب آمادگی 100 درصدی برای بازگشت فراوری به پیش از تحریم ها را دارد، ادامه داد: با برطرف تحریم ها به سرعت حجم فراوری را افزایش خواهیم داد.

محمدی با اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن بر فراوری نفت گفت: به دلیل خطر شیوع ویروس همه گیر کرونا، اجتماعات را به حداقل رساندیم و به دلیل تعطیلات بخشی از کراکنان را در روز در اختیار نداشتیم اما با برنامه ریزی ها و با وجود مسائل تحریم و کرونا، اجرای به هنگام پروژه های محقق شد.

وی تاکید نمود: در کارهای جاری با وجود به کاهش نفرات و کاهش رفت وآمدها با برنامه ریزی توانستیم هدف فراوری برنامه ریزی شده در سال 99 را محقق کنیم و با این اقدام ها پایه فراوری در سال 1400 عدد قابل توجهی در مقایسه با میانگین فراوری در سال 99 خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: 6 درصد پایه فراوری را نسبت به برنامه فراوری سال 99 اضافه کردیم.

وی به توجه به ساخت داخل در اجرای پروژه های مناطق نفتخیز جنوب اشاره نمود و اضافه کرد: بر اساس اسناد مناقصه، واردات حداقل 84 قلم کالای اساسی که ساخت داخل است را ممنوع کردیم و با این اقدام، 80 درصد کالای پروژه های 28 مخزن در داخل تامین می گردد.

محمدی تاکید نمود: برای نخستین بار با شرکت های لوله سازی داخلی در بخش ساخت لوله های بدون درز وارد مذاکره شدیم و اکنون سفارش لوله های مورد احتیاج برای افزایش و نگهداشت فراوری 28 مخزن در داخل صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح های نفتی در این منطقه با رعایت کامل اقدامات زیست محیطی است، اضافه کرد: در اجرای طرح توسعه 28 مخزن، هیچ گازی در مشعل سوزانده نمی گردد، همچنین برای نخستین بار، پیوست اجتماعی در این قراردادها داشتیم تا الزام های مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی را انجام دهند.

شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین مجموعه فراوری نفت کشور به شمار می آید و بیشتر تعهدهای فراوری مربوط به این شرکت است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6669

به "فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب 30 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نفت در مناطق نفت خیز جنوب 30 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید