آنالیز گلکسی زد فولد 5؛ همان چیزی که می خواستیمآنالیز گلکسی زد فولد 5

به گزارش آریا بلاگ، در این مطلب به آنالیز گوشی گلکسی زد فولد 5، جدیدترین گوشی تاشوی سامسونگ می پردازیم تا ببینیم در مقایسه با نسل های قبل تا چه میزان پیشرفت داشته و ارزش خرید دارد.

آنالیز گلکسی زد فولد 5؛ همان چیزی که می خواستیمآنالیز گلکسی زد فولد 5

آنالیز گلکسی زد فولد 5

مقدمه

تابستان سال جاری برای علاقه مندان به کهکشانی های سامسونگ بسیار داغ تر سپری شد چرا که این شرکت کره ای از گوشی های تاشوی نوش رونمایی کرد. البته هدف ما در این مطلب گلکسی زد فولد 5 است چون در مطلبی به آنالیز گلکسی زد فلیپ 5 پرداختیم. طبق ادعاهای سامسونگ، این گوشی به لطف طراحی نو لولاها، اکنون وقتی بسته می گردد، دو طرف آن کاملا روی هم قرار می گیرند بدون اینکه فاصله زیادی را بین آن ها ببینیم. بعلاوه چین خوردگی وسط نمایشگر هم به شکل قابل توجهی کمتر شده است به این موارد باید افزایش چشمگیر قدرت سخت افزاری را هم اضافه کنیم و این یعنی زد فولد 5 حرف های زیادی برای گفتن دارد. با ما همراه باشید تا به آنالیز این گوشی مجذوب کننده بپردازیم.

جدول تعیینات فنی گلکسی زد فولد 5

تاریخ رونمایی و عرضه23 جولای 2023 - 11 آگوست 2023
ابعاد و وزن6.1 × 129.9 × 154.9 میلی متر در حالت باز و 13.4 × 67.1 × 154.9 میلی متر در حالت بسته - 253 گرم
کیفیت ساختشیشه و آلومینیوم - پنل نمایشگر از جنس پلاستیک - نمایشگر ثانویه شیشه ای محافظت شده با گوریلا گلس ویکتوس 2 و پنل پشت از جنس گوریلا گلس ویکتوس 2
استاندارد مقاومتیIPX8 - مقاوم در برابر نفوذ آب تا عمق 30 متری به مدت 30 دقیقه
نوع نمایشگرتاشو 7.6 اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با رفرش ریت 120 هرتز و وضوح 2176 × 1812 پیکسل، چالی 373 پیکسل بر هر اینچ - نمایشگر ثانویه 6.2 اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با رفرش ریت 120 هرتز و وضوح 904 × 2316
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 / One UI 5.1.1
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 2 - هشت هسته ای با 1 هسته از نوع Cortex-X3 با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، دو هسته از نوع Cortex-A715 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز، دو هسته از نوع Cortex-A710 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز و سه هسته از نوع Cortex-A510 با فرکانس 2 گیگاهرتز - گرافیک آدرنو 740
ترکیب رم و حافظه داخلی256/12، 512/12 گیگابایت و 12/1TB گیگابایت - حافظه داخلی از نوع UFS 4.0
دوربین اصلی50 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم F/1.8 و پشتیبانی از لرزشگیر اپتیکال
دوربین دومفوق عریض 12 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم F/2.2 و زاویه دید 123 درجه ای
دوربین سومتله فوتو 10 مگاپیکسلی با امکان زوم 3 برابری اپتیکال
کیفیت فیلم برداری8K@30 و 4K@60 و 1080p@60/240 و 720p@960
دوربین سلفی4 مگاپیکسلی زیر نمایشگر با گگرددگی دیافراگم F/1.8 و 10 مگاپیکسلی روی نمایشگر ثانویه با گگرددگی دیافراگم F/2.2
کیفیت فیلم برداری4K@30/60 و 1080p@30/60
باتری4400 میلی آمپر ساعتی
شارژر25 واتی (به صورت مجزا قابل تهیه است)
سایر قابلیت هاپشتیبانی از شارژ بی سیم 15 واتی، پشتیبانی از شارژ معکوس 4.5 واتی، حسگر اثر انگشت ادغام شده با کلید پاور، پشتیبانی از سامسونگ دکس، پشتیبانی از پهنای باند فوق گسترده (UWB)
رنگ بندیآبی، مشکی، کرم، خاکستری، آبی یخی
قیمت1899 یورو - 1699 دلار

جعبه گشایی

مثل تمام گوشی های نو سامسونگ، درون بسته بندی گلکسی زد فولد 5 هم چیزی جز خود گوشی، کابل دو سر Type-C و یک سری دفترچه راهنما دیده نمی گردد. کاربر باید هزینه شارژر 25 واتی این گوشی را به صورت جداگانه پرداخت کند.

طراحی و رنگ بندی گلکسی زد فولد 5

طراحی گلکسی زد فولد 5 به شکل قابل توجهی شبیه به نسل قبل خودش یعنی زد فولد 4 است با این تفاوت که لولای این گوشی پیشرفت محسوسی داشته است. در حالی که مدل های قبلی هنگام بسته شدن اندکی فاصله در قسمت مرکز نمایشگر ایجاد می کردند، این لولای نو به گونه ای طراحی شده که وقتی نمایشگر را می بندید، دو طرف به صورت کاملا موازی روی هم قرار می گیرند و هیچ فاصله ای بین آن ها وجود ندارد.

به لطف طراحی نو لولا، حالا نمایشگر تاشو چین خوردگی بسیار کمتری را هم به نمایش می گذارد. اگرچه تفاوت با نسل قبل فاحش است اما با این حال شما همچنان این چین خوردگی را می بینید.

سامسونگ ادعا می نماید چسبی که برای چسباندن محافظ صفحه تاشو استفاده نموده فوق العاده قدرتمندتر از قبل است و در نتیجه در اثر گرما و سرما و باز و بسته کردن های مداوم، به صورت اتوماتیک حباب نمی گیرد و جدا نمی گردد. بسیاری از زد فولدها از این مشکل رنج می برند و باید دید در طول زمان آیا زد فولد 5 هم قربانی آن می گردد یا خیر. هرچند سامسونگ که نظر متفاوتی دارد.

نسبت تصویر یکی از مهم ترین بخش های زد فولد 5 است که در رابطه با نمایشگر ثانویه باید بگوییم خیلی جالب نیست. شما نمایشگری بسیار باریک را هنگام بسته بودن گوشی در اختیار خواهید داشت که کار کردن با آن به مراتب سخت تر از کار کردن با یک گوشی معمولی است.

مثلا اگر بخواهید با دو انگشت شصت روی آن تایپ کنید واقعا کار برایتان سخت خواهد شد. این کار زمانی سخت تر خواهد شد که یک قاب محافظ برای گوشی بخرید چون در این صورت کلمات گوشه صفحه به سختی در دسترس قرار می گیرند. با وجود قاب، اگر هم ژست ناوبری شما روی حالت سوایپ باشد، برای بازگشت به یک منوی قبل یا اجرای فهرست برنامه های اخیر واقعا با مشکل روبرو می شوید.

گلکسی زد فولد 5 روز پنل پشتی خود از یک ماژول استوانه ای با سه دوربین روی آن بهره می برد. آن قسمت که نمایشگر ثانویه تعبیه شده مشکی و سمت دیگر، مطابق با رنگ بندی است که سامسونگ برای این گوشی در نظر گرفته، یعنی آبی، آبی یخی، کرمی و مشکی.

حسگر اثر انگشت هم ادغام شده با کلید پاور، به همراه کلیدهای کنترل صدا روی فریم سمت راستی تعبیه شده اند. صحبت از اثر انگشت که شد باید بگوییم فوق العاده سریع و دقیق است و در کسری از ثانیه انگشت شما را شناسایی می نماید.

اگرچه اثر انگشت زیر نمایشگر به نوعی مدرن تر بودن دستگاه را نشان می دهد اما سرعت و دقت به مراتب بالاتر این سنسور اجازه نمی دهد به مدرن بودن فکر کنید. البته به خاطر مقدار بزرگی که گلکسی زد فولد 5 دارد، شاید دسترسی به آن هنگامی که گوشی باز است کمی مشکل باشد.

نمایشگر

نمایشگر تاشوی زد فولد 5 هرآنچه که از یک نمایشگر خوب بخواهید را در اختیارتان قرار می دهد. از پنل به مقدار کافی بزرگ گرفته تا روشنایی بسیار خیره کننده که حتی در زیر شدیدترین نور آفتاب هم مسئله ای برایتان ایجاد نمی نماید. این ادعاها را با اندکی شدت کمتر می توان راجع به نمایشگر 6.2 اینچی ثانویه هم مطرح نمود. هر دو پنل از رفرش ریت متغیر بهره می برند که پنل تاشو قادر است بین 1 تا 120 هرتز و پنل ثانویه هم قادر است بین 48 تا 120 هرتز جابجا گردد که این مورد تأثیر شگفت انگیزی روی مصرف انرژی دارد.

اما نکته عجیبی که وجود دارد این است که نمایشگر ثانویه همواره باید آن پنلی باشد که قابلیت نمایشگر همواره روشن روی آن فعال است تا مجبور نباشیم هر بار گوشی را باز کنیم. در این صورت، پرسشی که باید از سامسونگ داشته باشیم این است که تجهیز پنل تاشو به رفرش ریت متغیر با امکان جابجایی از 1 تا 120 هرتز چه فایده ای دارد در حالی که رفرش ریت نمایشگر ثانویه فقط تا 48 هرتز کاهش پیدا می نماید؟

طبق آنالیز های اجرا شده، پنل تاشو توانسته در حالت اتوماتیک و دستی به روشنایی حداکثری 1275 و 741 نیت دست پیدا کند در حالی که این مقدار برای پنل ثانویه به 1143 و 735 نیت می رسد که هر دو واقعا عالی هستند. حتی در حالت دستی هم زیر نور شدید آفتاب با مشکل روبرو نخواهید شد.

دوربین گلکسی زد فولد 5

دوربین های گلکسی زد فولد 5 شامل سه سنسور اصلی، فوق عریض و تله فوتو می شوند که هر سه آن ها عملکرد خوبی در شرایط نوری مختلف دارند. هرچند انتظار داشتیم دوربین فوق عریض اندکی بهتر عمل کند که به خاطر استفاده بسیار محدود کاربران از این سنسور، خیلی نمی توان روی این ضعف مانور داد. دوربین های سلفی هم 10 مگاپیکسلی و 4 مگاپیکسلی هستند که مورد دوم زیر نمایشگر تاشونده پنهان شده و عملکرد خیلی خوبی هم برای عکاسی سلفی ندارد.

دوربین اصلی

کیفیت دوربین اصلی در نور روز عالی است. نقاط روشن به خوبی جزئیات خود را حفظ نموده اند و صحنه های چالش برانگیز هم با موفقیت به ثبت رسیده اند. البته رنگ ها کمی اشباع شده هستند و همین مورد باعث می گردد نتوانیم گلکسی زد فولد 5 را یک گوشی با امکان عکاسی طبیعی از چشم انداز ها مختلف به حساب بیاوریم. البته این مورد کاملا به سلیقه کاربران بستگی دارد چون سامسونگ سال هاست با این باور گوشی هایش را فراوری می نماید که هرچه رنگ مجذوب کننده تر و اشباع شده تر باشد، بهتر است.

در نور شب هم عملکرد گلکسی زد فولد 5 بسیار خوب است اما عالی نیست چون به وضوح در کنترل نقاط روشن مشکل دارد و جزئیات آن قسمت ها را از بین می برد. با این حال نویز خاصی را هم در آن ها شاهد نیستیم چرا که الگوریتم حذف نویز گویا با شدت زیادی وارد عمل شده و آنقدر نویز را حذف نموده که جزئیات هم تا حدودی از بین رفته اند. حذف جزئیات به خصوص از روی چهره کاملا تعیین است. به صورت کلی، اگر قصد اشتراک گذاری تصاویر در شبکه های اجتماعی را دارید ، سامسونگ همچنان ناامیدتان نمی نماید.

دوربین فوق عریض

دوربین سلفی گستره دینامیکی ضعیف تری از دوربین اصلی دارد و جزئیات را هم کمتر به نمایش می گذارد اما با این حال برای عکاسی در نور روز و شرایط ایدئال، مناسب است. بعلاوه زاویه دید 123 درجه ای آن هم آنقدر گسترده هست که بخش بزرگی از چشم انداز روبرو را درون یک کادر جا دهد تا بتوانید یک تصویر خوب و جالب داشته باشید.

زوم

گلکسی زد فولد 5 با دوربین تله فوتوی خود فقط می تواند 3 برابر به صورت اپتیکال روی سوژه ها زوم کند. بنابراین مقادیر دیگر به صورت دیجیتال بوده و به وسیله تکنیک برش و به وسیله دوربین اصلی ثبت شده اند. همانطور که می بینید، مادامی که زوم 3 برابری داشته باشید، تصاویر جزئیات و کیفیت خوبی دارند اما به محض افزایش این مقدار، جزئیات کمی از دست می روند. هرچند زد فولد 5 تا مقدار زوم 10 برابری هم می تواند تصاویر قابل اشتراک بسیار خوبی ثبت کند. البته به این شرط که نور به مقدار کافی وجود داشته باشد. اما با افزایش این مقدار دیگر تصاویر قابل استفاده ای ثبت نمی گردد که بخواهید روی آن ها حساب کنید.

سلفی

کیفیت تصاویر سلفی خوب است. اگرچه جزئیات صورت کمی از بین می روند که به نظر می رسد به خاطر الگوریتم حذف نویز باشد اما به طور کلی تصاویر قابل قبول هستند. رنگ پوست خوب به نمایش گذاشته شده اما کمی بیش از حد شارپ شدگی را شاهد هستیم که به خصوص در رنگ ریش خود را نشان می دهد.

پرتره

کیفیت پرتره برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد. گلکسی زد فولد 5 وظیفه انجام این کار را به دوربین اصلی و تله فوتوی خود واگذار نموده که نتایج آن خارق العاده هستند. جداسازی سوژه از پس زمینه به برترین شکل ممکن اجرا شده و جزئیات هم به خوبی حفظ شده اند. البته شاید گوشه های مو هم محو شوند که این موضوع اصلا به چشم نمی آید.

ویدیو

کیفیت ویدیوی ثبت شده با سامسونگ زد فولد 5 عالی است اما اگر هوادار ویدیوهای طبیعی هستید، شاید ناامید شوید چون سامسونگ علاقه ای به طبیعی بودن ندارد. علاوه بر این ها، کیفیت لرزشگیر هم استثنائی است و اگر واقعا خودتان نخواهید، در حالت عادی اجازه نمی دهد به خاطر لرزش، کیفیت ویدیوهایتان کاهش پیدا کند.

سخت افزار و نرم افزار

در بخش نرم افزار، اندروید 13 را سوار بر رابط کاربری One UI 5.1.1 شاهد هستیم که امکانات و قابلیت های فراوانی دارد به گونه ای که بیان همه آن ها از حوصله متن خارج خواهد بود. از جمله مهم ترین قابلیت های این گوشی در بخش نرم افزار می توان به امکان تغییر رنگ آیکون ها به وسیله پالت رنگی، دسته بندی ویجت ها، امکان تقسیم صفحه به سه بخش برای انجام کارهای مولتی تسکینگ بدون کوچک ترین ضعف باگ یا لگ، پشتیبانی از سامسونگ دکس برای نمایش محتوای گوشی روی مانیتور و کار کردن با آن با ماوس و صفحه کلید، پشتیبانی از قلم S-Pen با تمام امکانات آن از جمله تبدیل دست نوشته به فایل ورد، پشتیبانی نرم افزاری 4 ساله و امنیتی 5 ساله و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

در بخش سخت افزار هم به لطف اسنپدراگون 8 نسل 2، حافظه پرسرعت 256/512 گیگابایتی و 1 ترابایتی آن هم از نوع UFS 4.0 و 12 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR5X، هیچ بازی یا اپلیکیشنی وجود ندارد که سامسونگ زد فولد 5 از پس اجرای آن با بالاترین کیفیت و سرعت ممکن بر نیاید. شما می توانید عملکرد سخت افزاری این گوشی را در جدول زیر ببینید. نکته جالب، عملکرد متفاوت زد فولد 5 در دو حالت بسته و باز است.

نام گوشیگلکسی زد فولد 5
حالت باز
گیک بنج تک و چند هسته ای4824/1474
Car Chase ES 3.165
Manhattan ES 3.1101
3DMark (offscreen 1440p)13361
Wild Life Extreme3880
AnTuTu 101519358
حالت بسته
گیک بنج تک و چند هسته ای4687/1474
Car Chase ES 3.1107
Manhattan ES 3.1120
AnTuTu 101521614

عملکرد گلکسی زد فولد 5 از لحاظ پایداری پردازنده عالی بوده و این گوشی توانسته بیش از 70٪ توان خود را در سراسر تست 1 ساعته سنگین حفظ کند اما قدرت گرافیک آن زیر فشار سنگین 50٪ توان خود را به سرعت از دست داده که خیلی جالب نیست.

طول عمر باتری و سرعت شارژر گلکسی زد فولد 5

گلکسی زد فولد 5 به عنوان یک گوشی تاشو توانسته تست باتری را با موفقیت پشت سر بگذارد و امتیاز 95 ساعت را از تست های اجرا شده دریافت کند. سرعت شارژر گلکسی زد فولد نو خیلی بالا نیست و در دسترس نبودن آن درون بسته بندی هم مزید بر دلیل شده تا این بخش یک ضعف بزرگ برای کهکشانی تاشوی سامسونگ به حساب بیاید. البته تا زمانی که این شارژر را با شارژرهای گوشی های رقیب مقایسه نکنید، متوجه کند بودن آن نمی شوید. شما می توانید جزئیات این آنالیز را در زیر مشاهده کنید.

نام گوشیگلکسی زد فولد 5
ظرفیت باتری4400 میلی آمپر ساعت
حالت باز
مکالمه37 ساعت و 6 دقیقه
وب گردی13 ساعت و 45 دقیقه
تماشای ویدیو16 ساعت و 14 دقیقه
حالت بسته
مکالمه37 ساعت و 6 دقیقه
وب گردی14 ساعت و 40 دقیقه
تماشای ویدیو16 ساعت و 1 دقیقه
شارژر
سرعت شارژر25 وات
مقدار شارژ در 15 دقیقه نخست٪30
مقدار شارژ در 30 دقیقه نخست٪50
زمان مورد احتیاج برای شارژ کامل84 دقیقه

کیفیت صدا

گلکسی زد فولد 5 کیفیت صدای بسیار خوبی دارد و توانسته امتیاز فوق العاده ای را هم در تست ها دریافت کند. این گوشی از دو اسپیکر بهره می برد که اسپیکر دوم در واقع به عنوان اسپیکر مکالمه هم عمل می نماید. بعلاوه سامسونگ روی فریم بالایی یک حفره تعبیه نموده تا وقتی گوشی بسته است، صدا از آن قسمت خارج گردد. کیفیت و بلندی صدای زد فولد 5 واقعا مثال زدنی است و در هر شرایطی شما را راضی نگه می دارد؛ بیس خوب، وضوح بالا و ارائه خوب صداهای فرکانس بالا.

گلکسی زد فولد 5؛ سخن پایانی

می رسیم به پرسش ابتدایی؛ آیا گلکسی زد فولد 5 سامسونگ واقعا ارزش خرید دارد؟ قطعا بله. اگر در پی یک گوشی تاشوی فوق العاده باکیفیت و عالی با تعیینات سخت افزاری مثال زدنی، چین خوردگی کم نمایشگر و لولای قدرتمند هستید، می توانید روی این گوشی حساب ویژه ای باز کنید. اما اگر گلکسی زد فولد 4 دارید، سوییچ به این مدل خیلی منطقی در نظر گرفته نمی گردد چون سال جاری سامسونگ با زد فولد 5 از لحاظ نوآوری پیشرفت چشمگیری نداشته است. بعلاوه اگر از نمایشگرهای بسیار کم عرض خوشتان نمی آید، باید بگوییم زد فولد 5 شما را ناامید می نماید چون نمایشگر ثانویه آن آنقدری باریک طراحی شده که کار کردن با آن واقعا لذت بخش نیست. اگر نمایشگر ثانویه را مشکل در نظر نگیریم و با فرض بر اینکه این محصول، قرار است نخستین گوشی تاشوی شما باشد، می توان گفت هیچ دلیلی برای منصرف شدن به شما نمی دهد.

نکات مثبت

  • لولای بهتر با کیفیت بسیار بیشتر
  • عملکرد سخت افزاری عالی
  • نمایشگر بسیار باکیفیت با رفرش ریت 120 هرتزی
  • صدای خوب و شفاف بلندگوها
  • دوربین های باکیفیت
  • استاندارد ضد آب IPX8
  • تجربه نرم افزاری کم نظیر با پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت
  • طول عمر باتری مناسب
  • تجربه کار با قلم روی گوشی بسیار شگفت انگیز است (قلم باید به صورت جداگانه خریداری گردد)

نکات منفی

  • نمایشگر ثانویه بسیار باریک تر از چیزی است که فکرش را بکنید
  • سرعت شارژر می توانست بیشتر باشد
  • عملکرد دوربین فوق عریض خیلی خوب نیست
  • چین خوردگی به مراتب کمتر شده اما به وضوح قابل مشاهده است

با تمام این تفاسیر، فکر می کنید گلکسی زد فولد 5 ارزش خرید دارد؟

آیا گلکسی زد فولد 5 ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

نظر دیگری دارم (کامنت کنید)

منبع: PhoneArena GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 13111

به "آنالیز گلکسی زد فولد 5؛ همان چیزی که می خواستیمآنالیز گلکسی زد فولد 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گلکسی زد فولد 5؛ همان چیزی که می خواستیمآنالیز گلکسی زد فولد 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید