63 درصد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ازدواج، مجردند

به گزارش آریا بلاگ، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش گفت: در 6 ماهه اول امسال بیش از 65 هزار نفر به این مراکز مراجعه نموده اند که از این تعداد 63 درصد را افراد مجرد تشکیل می دهند.

63 درصد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ازدواج، مجردند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، اعظم کریمی، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در جلسه کارگروه ستاد ملی زن و خانواده در موضوع مصوبه آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج، گزارشی از عملکرد وزارت ورزش و جوانان در مورد اجرایی کردن بند (ج) ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه، به این ستاد ارائه کرد.

کریمی با اشاره به مسئولیت وزارت ورزش و جوانان در این قانون در زمینه آموزش های پیش از ازدواج، گفت: تدوین محتوای آموزشی با مشارکت دستگاه های همکار، برگزاری دوره های آموزشی در جهت آماده سازی جوانان برای انتخاب همسر، ترویج و آموزش ازدواج آسان، بهنگام و آگاهانه، معیار های صحیح انتخاب همسر، پایبندی های اخلاقی، آموزش حقوق و وظایف والدین و فرزندان برای گروه های مختلف جوانان، صدور مجوز برای دستگاه های مجری در حیطه آموزش های قبل از ازدواج، نظارت و رصد و پایش اقدامات آموزشی دستگاه ها در حیطه آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان، ارائه گزارش دوره ای از آموزش های قبل از ازدواج در جوانان غیر دانشجو به ستاد ملی زن و خانواده و آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده ها، قبل، حین و دستکم پنج سال پس از ازدواج از مهمترین اقدامات وزارت ورزش و جوانان در این زمینه بوده که با یاری دستگاه های همکار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تدوین محتوای آموزشی با مکاتبه با پژوهشکده ها، دانشگاه ها و ادارات مرتبط دولتی و غیردولتی به منظور دریافت منابع مکتوب یا محصولات چند رسانه ای در مورد آموزش های قبل از ازدواج، تدوین نهایی سرفصل های آموزشی قبل از ازدواج با مشاوره و همکاری متخصصین این حوزه و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی ازدواج در سطح استان ها و شهرستان ها از دیگر اقدامات وزارت ورزش و جوانان در این خصوص است.

کریمی توضیح داد: از سال 96 تا سرانجام شهریور سال جاری بیش از 15 هزار کارگاه آموزشی ازدواج در 429 شهرستان کشور برگزار گردیده که چیزی حدود 500 هزار نفر در آن ها شرکت کردند که در این کارگاه ها نزدیک به 65 هزار ساعت آموزش توسط 11 هزار مدرس به شرکت کنندگان داده شده است.

وی صدور مجوز برای دستگاه های مجری در حیطه آموزش های قبل از ازدواج را یکی دیگر از اقدامات این وزارت خانه دانست و گفت: پیش نویس شرایط و ضوابط صدور مجوز با برگزاری نشست با دستگاه های همکار تدوین شد که پس از آنالیز و انجام اصلاحات به تصویب رسید.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان، نظارت، رصد و پایش اقدامات آموزشی دستگاه ها در حیطه آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان غیر دانشجو را یکی دیگر از اقدامات دانست و گفت: در این خصوص مکاتبه با کلیه دستگاه ها به منظور اطلاع رسانی در مورد بخشنامه و مکاتبه با کلیه دستگاه های عضو ستاد ساماندهی امور جوانان به منظور دریافت گزارش اقدامات آنان در سال 97 صورت گرفته است.

وی در مورد اقدامات وزارت ورزش و جوانان در مورد خدمات مشاوره به جوانان و خانواده ها، گفت: ایجاد و راه اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بازدید و نظارت بر عملکرد این مراکز، برگزاری نشست دوره ای با مدیران مراکز و رصد و پایش مسائل مبتلا به جوانان به تفکیک جغرافیایی بومی منطقه ای، ترویج و تقویت فرهنگ مشاوره جهت ازدواج آگاهانه در قالب مجموعه برنامه های حمایتی از مراکز مثل ارائه خدمات مشاوره رایگان، برگزاری دوره های دانش افزایی ویژه مدیران و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و برگزاری حدود چهار هزار و پانصد دوره تربیت مربی آموزش های ازدواج و خانواده از سال 96 تا 97 از جمله اقدامات وزارت ورزش و جوانان در این زمینه است.

کریمی به صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از سال 93 اشاره نمود و گفت: در شش ماه اول سال 98 تعداد 107 مرکز مجوز دریافت نموده اند و از خردادماه سال 98 تا به امروز هفت دوره مصاحبه علمی از تعداد 137 متقاضی صورت گرفته است و تعداد 60 متقاضی دیگر در سامانه ثبت نام نموده که از این تعداد مدارک 440 نفر مورد آنالیز قرار گرفته و در نوبت مصاحبه علمی قرار دارند.

وی با بیان اینکه تا به امروز 300 مجوز فعالیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده توسط وزارت ورزش و جوانان صادر شده است، اضافه نمود: تهران با 125 مرکز بیشترین و استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد هر کدام با دو مرکز کمترین تعداد مراکز مشاوره ازدواج و خانواده را دارند.

کریمی در مورد شرایط مراجعان به مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، گفت: در شش ماهه اول سال 98 بیش از 65 هزار نفر به این مراکز مراجعه نموده اند که از این تعداد 63 درصد را افراد مجرد و 37 درصد را متأهلین تشکیل می دهند و به تفکیک گروه سنی نیز حدود 35 درصد از مراجعان زیر 19 سال، 22 درصد از مراجعان 35 سال به بالا، حدود 18 درصد از مراجعان بین 25 تا 30 سال، حدود 16 درصد از مراجعان 30 تا 35 سال و حدود 10 درصد از مراجعان 20 تا 24 سال سن داشتند که از این تعداد حدود 65 درصد را بانوان و حدود 35 درصد را مردان تشکیل می دهند.

وی همچنین به برنامه های مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره نمود و گفت: همکاری با قوه قضائیه جهت مشاوره زوجین متقاضی طلاق، برگزاری دوره های بازآموزی و دانش افزایی مدیران و کارگزاران مراکز مشاوره، انجام مشاوره های پیش و پس از ازدواج به صورت رایگان، برگزاری کارگاه آموزش های پیش و پس از ازدواج و همچنین آموزش های خانواده ها، خدمات رایگان مشاوره در هیئت های ورزشی فدراسیون ها به ورزشکاران، معرفی مراکز به ارگان ها و سازمان ها جهت استفاده از خدمات آن ها و تسهیل مشاوره پیش از طلاق به زوجین در آستانه طلاق به وسیله اعطای خدمات نیم بها یا رایگان از جمله این برنامه ها بود که توسط مراکز مشاوره انجام شد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: همچنین در راستای اجرای برنامه های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با موضوع کنترل و کاهش طلاق، برنامه های آموزشی و مشاوره ای در استان های پر طلاق کشور برگزار گردید که در این برنامه ها مجموعاً 158 هزار و 400 نفر ساعت کارگاه ها آموزشی و مشاوره رایگان انجام شد.

کریمی همچنین به حمایت های روانشناختی از سیل زدگان کشور اشاره نمود و گفت: در استان های خوزستان، گلستان، لرستان و فارس این حمایت ها صورت گرفت و مشاوران و روانشناسان از استان های البرز و اصفهان به مناطق سیل زده با همکاری مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده های دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان، اعزام شدند و به مردم خدمات دادند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2115

به "63 درصد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ازدواج، مجردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "63 درصد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره ازدواج، مجردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید