کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل؛ دیدنی حیرت آور در قلب کویر

به گزارش آریا بلاگ، اگر اهل طبیعت و سفر باشید قطعا نام کویر مرنجاب که یکی از کویرهای بکر و زیبای ایران بوده را شنیده اید. از دیرباز، علاوه بر جنگل و دریا، کویرها نیز یکی از مقاصد مهم گردشگران بوده اند. در این کویر دیدنی، کاروانسرایی تحت عنوان کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل وجود دارد. ما در مقاله کاروانسرای تاریخی مرنجاب قصد داریم تا شما را با تاریخچه و معماریش آشنا کنیم. پس، با ما در بررسی پلان کاروانسرای مرنجاب همراه شوید.

کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل؛ دیدنی حیرت آور در قلب کویر
بیشتر بخوانیدکویر مرنجاب | سفر به مرنجاب سرزمین شن های روان

وقعیت و تاریخچه

کاروانسرای تاریخی مرنجاب در قلب کویر و در 50 کیلومتری شمال شرق آران و بیدگل واقع شد. نامگذاری این کاروانسرا بدلیل موقعیت جغرافیایی آن در کویر مرنجاب است. این کاروانسرا حدود 350 سال قدمت دارد و در سال 632 هجری خورشیدی بنا شد. معماری این بنا به دوران صفویه بازمی گردد و به دستور شاه عباس ساخته شد. در آن زمان، آقا خضر نهاوندی که حاکم کاشان بود، این کاروانسرا را بنا کرد. پایه های ساختمان از سنگ و ملاط ساخته و به شکل قلعه ای مربع شکل بوده که شش برج در دیواره هایش ساخته شده است. داخل کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل حیاط بزرگی دارد که دورتادورش 29 اتاق بنا شده اند. پشت سرسرایش هم یک اصطبل بزرگ وجود دارد.

گردش و تفریح

کاروانسرای مرنجاب در کنار دریاچه نمک قرار گرفته است و این بنا دارای قنات شیرین و یک استخر بزرگ هست. این کاروانسرا نیز مانند بیشتر کاروانسراهای ایران علاوه بر مقصود گردشگری، به منظور حفظ امنیت جاده ها بنا شده است. بطور مثال، این بنای تاریخی در راستا پر رفت وآمد جاده ابریشم قرار گرفته است که در زمان گذشته، بعنوان تامین امنیت عبور کالا از چین به اروپا و بالعکس استفاده می شد. در فاصله 12 کیلومتری از شرق این کاروانسرا، تپه های شنی قرار دارند که با جریان باد در فصلی چون بهار، باعث بوجود آمدن منظره چشم نوازی می شوند. با قدم گذاشتن در این رملهای شنی در کنار پلان کاروانسرای مرنجاب، از جهان کنونی جدا شده و قدم به جهانیی می گذارید که جادوی کویر نام دارد.

از دیرباز گردشگران و طبیعتگردان بسیاری کویر را برای تسکین روح انتخاب می کردند. کاروانسرای مرنجاب در بزرگترین و معروف ترین ریگزار بنام بند ریگ قرار گرفته است که در گذشته، معبر رودخانه و آبراهه هایی بوده که اکنون خبری از آنها نیست. قرار دریافت این کاروانسرا در وسط کویر مرنجاب که در سویی دریاچه نمک و در سوی دیگر رمل های شنی چشم نوازی می کنند، باعث شده تا علاوه بر گردشگران، بسیاری از عکاسان طبیعت نیز برای ثبت همیشگی این مناظر به این مکان سحرآمیز پناه بیاورند.

در طی سالیان سال، این کاروانسرا نیز مانند بقیه کاروانسراهای ایران چند بار بازسازی و احیا شد تا زمانیکه در سال 1378، میراث فرهنگی این کاروانسرا را خرید و در قالب طرح پردیسان بازسازی کرد. پس از آن، در سال 1384 ثبت ملی شد و از آن زمان تا به امروز، بعنوان یکی از مقصدهای گردشگری پناه بسیاری از طبیعتگردان، کویرنوردان و عکاسان است. همچنین، بسیاری از فیلم سازان برای فضاسازی صحرای عربستان و آفریقا از مناظر بکر و طبیعی کویر مرنجاب استفاده می کنند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4790

به "کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل؛ دیدنی حیرت آور در قلب کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای مرنجاب آران و بیدگل؛ دیدنی حیرت آور در قلب کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید