دسته بندی خودروهای سواری

به گزارش آریا بلاگ، دنیای خودروهای سواری، مملو از اصطلاحات سخت و گاهی پیچیده است. این پیچیدگی در حدی است که اگر زمان بگذارید و با تمام اصطلاحات آشنا شوید، باز هم ممکن پس از مدتی حس کنید اصطلاحات جدیدی در بازار خودرو معرفی شده و هنوز چیزهای زیادی برای یاد دریافت وجود دارد. در کنار این اصطلاحات عمومی یا تخصصی، مواردی هم وجود دارند که همواره ثابت هستند و می توان به عنوان یک استاندارد همیشگی روی آنها حساب باز کرد. یکی از این موارد، کلاس هایی است که برای خودروهای سواری تعریف شده و در تمام دنیا به این شکل خودروها را طبقه بندی می کنند. در ادامه می توانید به تعریف بهتری از این کلاس ها برسید.

دسته بندی خودروهای سواری

کلاس سدان (Sedan)

خودروهای سدان، رایج ترین و البته محبوب ترین کلاس در بین خودروهای سواری محسوب می شوند. سدان ها ظاهر رایج و همه پسندی دارند و انتخاب اول بسیاری از افراد هستند. خودروهای کلاس سدان دارای یک صندوق عقب (Trunk) هستند، دارای چهار در هستند و ویژگی دیگری ندارند. در بین خودروهای داخلی، رنو ال 90، پژو پرشیا و حتی پراید 131 سدان به حساب می آیند. از بین خودروهای خارجی مطرح در بازار ایران می توان به کیا اپتیما، فولکس واگن پاسات، رنو تلیسمان و میتسوبیشی لنسر اشاره کرد. بیشتر سدان ها برای مصارف خانوادگی طراحی می شوند و مدل های لوکس سدان هم برای تشریفات VIP مورد استفاده قرار می گیرند. یک نکته را هم باید در مورد سدان ها بدانید؛ سدان کلمه ای است که در امریکا به این کلاس از خودروها داده می شود و در انگلیس، از کلمه سالون (Saloon) برای اشاره به سدان ها استفاده می شود.

کلاس هاچ بک (Hatchback)

احتمالا کلمه هاچ بک را زیاد شنیده اید. این اصطلاح با پراید هاچ بک در ایران رایج شد و از آن به بعد، کم کم سر زبان ها افتاد. خودروهای هاچ بک از نظر مشخصات فیزیکی شبیه سدان ها هستند و تنها صندوق عقب کشیده سدان از آنها حذف شده است. نباید تصور شود که خودروی هاچ بک هیچ فضایی به عنوان صندوق عقب ندارد؛ توجه به خودروهایی مثل پژو 206 یا پراید 111 مشخص می کند که در یک هاچ بک هم فضایی به عنوان صندوق درنظر گرفته می شود. درِ پنجم خودروهای هاچ بک که نقش در صندوق عقب را بازی می کند، رو به بالا باز می شود و معمولا بخش عمده آن از شیشه تشکیل شده است. اگرچه بیشتر هاچ بک ها دارای چهار در اصلی برای سوار شدن سرنشینان هستند، گاهی اوقات شاهد خودروهای دو در هاچ بک (مثل مینی کوپر مدل S Petrol) هم هستیم. از بین خودروهای خارجی می توان کیا پیکانتو، میتسوبیشی میراژ و هیوندای i30 را به عنوان هاچ بک معرفی کرد.

کلاس اس یو وی (SUV)

این کلاس، خودروهایی را در خود جای می دهد که در ایران به عنوان خودروی شاسی بلند معروف هستند و طرفداران زیادی هم دارند. یک خودروی SUV یا همان شاسی بلند، دارای ابعاد بزرگ تری نسبت به سدان ها و هاچ بک ها است و به همین دلیل، فضای داخلی بزرگ تری را هم در اختیار شما قرار می دهد. قدرت بالای موتور، استفاده از گیربکس و فنربندی تقویت شده در خودروهای SUV آنها را برای مقاصد آفرود (Off-road) مناسب می کند. البته نباید انتظار داشته باشید که تمام SUV های بازار بتوانند به راحتی در گل و لای جنگلی یا مناطق بیابانی جولان بدهند؛ چرا که برخی از SUV ها با مشخصات فنی و موتوری ضعیفی عرضه می شوند و تنها برای رانندگی شهری طراحی شده اند. خودروسازان داخلی در کلاس SUVهیچ کننده ای ندارند و تمام خودروهای این کلاس، وارداتی هستند. از بین خودروهای SUV می توان به میتسوبیشی اوتلندر، تویوتا لندکروزر و هیوندای سانتافه اشاره کرد.

کلاس کراس اور (Cross Over)

کراس اور را می توان ترکیبی از SUV و سدان/هاچ بک دانست؛ زیرا یک کراس اور از نظر راحتی درون کابین، میزان مصرف سوخت و زیبایی به سدان ها شبیه است و از نظر ارتفاع کلی بدنه، ارتفاع صندلی ها و امکان برخورداری از سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) به کلاس SUV نزدیک تر است. معمولا یک خودروی کراس اور از ویژگی های آفرود بی بهره است و تنها به درد رانندگی شهری می خورد. رنو کپچر و پورشه ماکان (فارغ از اختلاف قیمتی که با هم دارند) از بهترین کراس اورهای موجود در بازار ایران و دنیا هستند که هم ظاهر زیبایی دارند و هم از امکانات روز دنیا بهره مند هستند.

کلاس کوپه (Coupe)

بگذارید در همین ابتدای کار بگوییم که اصطلاح کوپه در امریکا استفاده می شود و انگلیسی ها چون در بحث رانندگی و خودروسازی با تمام دنیا سر ناسازگاری دارند، از تلفظ کوپ برای این نوع از خودروها استفاده می کنند. کوپه به آن خودروهایی گفته می شود که تنها دو در دارند. ماشین های کلاس کوپه در دو مدل دو سرنشین و چهار سرنشین تولید می شوند که در مدل های چهار سرنشین، برای دسترسی به صندلی های عقب باید صندلی های جلویی را بالا کشید تا فضا برای حرکت باز شود. خودروهای کوپه بیشتر جنبه اسپرت دارند و اغلب مورد استقبال جوانان قرار می گیرند. خودروهای کوپه موجود در بازار ایران اغلب به سراتو کوپه و جنسیس کوپه محدود می شوند.

کلاس کانورتیبل (Convertible)

کانورتیبل به آن دسته از خودروهای سواری گفته می شود که سقف قابل جمع شدن دارند. سقف خودروهای کانورتیبل می تواند از یک جنس نرم مثل پارچه برزنتی ساخته شود یا اینکه از ماده ی محکمی از جنس بدنه خودرو را در ساخت آن استفاده کنند. خودروهای کانورتیبل به یک اسم دیگر هم معروف هستند؛ اگر جایی شنیدید که یک خودرو از نوع کابریوله (Cabriolet) است، بدانید که منظور گوینده همان کانورتیبل خودمان است. در واقع آلمانی ها بودند که این کلمه فرانسوی را دزدیدند و از آن برای محصولات شان استفاده کردند. دقت داشته باشید که کانورتیبل، صرفا به سقف خودرو اشاره می کند و می توان خودروهای سدان، کوپه و حتی اس یو وی را به شکل کانورتیبل مشاهده کرد.

نوع خاصی از کانورتیبل ها هم وجود دارد که به رودستر (Roadster) معروف است. رودسترها دارای آپشن سقف روباز هستند، دو در و دو صندلی دارند و برای آنهایی که ماشین اسپرت می پسندند مناسب اند. یک رودستر دارای مشخصات خاص ماشین های مسابقه نیست و تنها از نظر ظاهری، به ماشین های مسابقه ای شباهت دارد. بی ام و Z4 معروف ترین رودستر موجود در بازار ایران است.

کلاس وانت (Truck / Pickup)

وانت ها معمولا ظاهر مشخصی دارند و فضای بار در آنها بسیار حایز اهمیت است. در یک وانت، فضای بار به صورت روباز طراحی می شود تا مصرف کننده بتواند به صورت دلخواه، آن را با پارچه یا بزرنت بپوشاند. به دلیل وجود فضای روباز، امکان استفاده فضای عمودی تقریبا بی نهایت در پشت وانت ها وجود دارد و می توان اجسام بلندی از قبیل یخچال را با آن حمل کرد. بهترین وانت های موجود در ایران شامل تویوتا هایلوکس و نیسان پیکاپ هستند. در کنار این دو مورد، می توان از تولیدات داخلی همچون وانت آریسان هم یاد کرد.

سایر کلاس ها

مواردی که در این لیست به آنها اشاره شد، تنها کلاس های موجود برای بدنه خودروها نیستند و مواردی از قبیل ون (Van)، استیشن (Station Wagon) و … به دلیل تنوع کم در بازار ایران از لیست حذف شده اند. هدف ما از این لیست، تنها معرفی نمونه هایی بود که در بازار ایران موجود هستند و می توان نسبت به خرید آنها اقدام کرد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3053

به "دسته بندی خودروهای سواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دسته بندی خودروهای سواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید