هواپیمای بال تاشو بویینگ برای در اختیار دریافت بازار آماده می گردد

به گزارش آریا بلاگ، فراوری هواپیمای پرچم دار بویینگ 747 در سال 2022 متوقف خواهد شد و انتظار می رود که در همان سال، هواپیمای کاملا جدید بویینگ 777 ایکس (777x) با مزایا و مسؤولیت های ناشی عنوان پرچم دار این شرکت، فعالیت خود را شروع کند.

هواپیمای بال تاشو بویینگ برای در اختیار دریافت بازار آماده می گردد

بویینگ پس از آنالیز پیروز ترین هواپیمای دوربرد پهن پیکر خود، 777، تصمیم گرفت تا میراث طراحی آن را در دهه 2020 ارتقا دهد. به این ترتیب نخستین نمونه نسل بعدی 777، با عنوان 777x، عظیم ترین جت دو موتوره خواهد بود که تا کنون در آسمان ها پرواز نموده است. اگرچه بسیاری از فناوری های آن برای بهبود نسبت به نسل قبلی خود، از هواپیمای کوچکتر 787 دریم لاینر وام گرفته شده است.

مصرف سوخت کمتر

یک جفت موتور توسعه یافته جنرال الکتریک GE9X به عنوان پیشرانه های این هواپیما عمل می نمایند که 10 درصد نسبت به 777 مدل 300ER سوخت کمتری می سوزانند و عملا نسبت به هر طراحی دیگری در این کلاس، 5 درصد بهبود مصرف سوخت دارند. موتور GE9X در عین حال که بازدهی را افزایش می دهد، برد مشابهی نسبت به نسل قبل دارد و از سویی افزایش وزن هم ندارد.

عرض این موتورها به اندازه ای عظیم است که قابل مقایسه با عرض بدنه سری 737 بویینگ است. جنرال الکتریک GE9X را بی سروصداترین موتوری می داند که تا کنون توسط این شرکت فراوری شده است.

بازدهی سوخت با توجه به طول بال قابل تنظیم، بیشتر هم خواهد شد. نوک بال های 777x تاشو است و درست پیش از بلند شدن از باند، باز شده و طول بال را افزایش می دهد تا صرفه جویی در مصرف سوخت بیشتر شود. طول بال های جمع شده 64.85 متر و در حالت باز 71.75 متر خواهد بود.

تطابق با بیشتر فرودگاه ها

دلیل اصلی تاشو بودن بال های این هواپیما این است که قادر به فرود در بیشتر فرودگاه های دنیا باشد. گروه های طراحی هواپیمای (ADG) اداره هوانوردی فدرال (FAA) شامل 6 دسته تعریف شده برای دهانه بال است که به طور مستقیم با پذیرش هواپیما در فرودگاه ها ارتباط دارد. گروه 6 (از دهانه بال 65 تا 80 متر) که هواپیمای 777x با بال های باز شده در آن جای می گیرد، اختصاص به عظیمترین پرنده ها مانند A380 دارد. به این ترتیب اگر هواپیمای 777x تحت این گروه فعالیت کند، تعداد فرودگاه هایی که می تواند در آن ها بنشیند، بسیار محدود خواهد بود.

اما با داشتن نوک بال های تاشو، دهانه بال به طرز قابل توجهی کم می شود. در نتیجه بویینگ 777x به خوبی در مرز گروه 5 جای می گیرد (از دهانه بال 52 تا 65 متر) که شمار بسیار بیشتری از فرودگاه ها پذیرای آن خواهند بود و به این مدل هواپیما اجازه می دهد مناطقی را که به هواپیماهای پهن پیکر معمولی اختصاص دارد پوشش دهد.

علاوه بر این، هواپیمای 777x می تواند در کنار مدل های قبلی و بال-ثابت خود تعمیر و نگهداری شود. مهم تر از همه، گروه 5 می تواند مشتری بیشتری را جلب کند. بال های تاشو یک ویژگی کاملا نوآورانه در میان خطوط هوایی پهن پیکر عملیاتی محسوب می شوند. هرچند که چنین ایده ای از سال 1930 در ارتش برای صرفه جویی در فضا به ویژه در هواپیماهای ناونشین استفاده شده بود.

بازار 777x

تا 31 جولای سال جاری 350 فروند هواپیمای 777x توسط 8 خط هوایی سفارش داده شده است که شامل 20 فروند برای آل نیپون ایرویز، 18 فروند برای بریتیش ایرویز، 21 فروند برای کاتای پاسیفیک، 156 فروند برای هواپیمایی امارات، 25 فروند برای هواپیمایی اتحاد، 20 فروند برای لوفت هانزا، 60 فروند برای قطر ایرویز، 20 فروند برای سنگاپور ایرلاینز و 10 فروند با مشتری نامشخص دیگر است. هرچند امارات بیشترین سفارش را دارد اما تحول های تازه نشان می دهد که این شرکت می تواند بعضی از سفارش های خود را به هواپیمای کوچکتر 787 دریم لاینر تغییر دهد.

عظیمترین رقیب بویینگ 777x همتایان منطقه ای آن 787 و 777 و همچنین محصول شرکت رقیب ایرباس A350 است. هرچند رقابت با خود بدترین حالت نیست اما هر سفارش کمتر از 777x یک ضرر مالی است، زیرا قیمت آن از 410 میلیون دلار شروع می شود. برای نمونه سفارش 9-787 به جای 777x حدود 72 میلیون دلار سود کمتر برای بویینگ خواهد داشت.

از سویی اگرچه رقیب اصلی، ایرباس A350 فاقد ظرفیت ارائه شده توسط بویینگ است؛ با این وجود با داشتن 5 سال سابقه اثبات خدمات خود، در حال حاضر A350 به طور اتوماتیک در دسترس تر و یک انتخاب مطمئن تر است. روی کاغذ هر دو گزینه، پیشنهادهای خوبی به نظر می رسند اما بویینگ برای شکست A350 در تقریبا همه مسیرهای پروازی به جز پرحجم ترین آن ها وظیفه دشواری بر عهده خواهد داشت.

طبق برنامه ریزی قرار است 777x در سال 2022 به نخستین مشتری تحویل داده شود. تا کنون سه فروند هواپیمای آزمایشی 777x در سال 2020 فراوری و به طور گسترده آزمایش شده است تا طراحی آن برای دریافت گواهینامه در اواخر 2021 آماده باشد. بدون شک 777x به عنوان یک هواپیمای پرچم دار مشتری خود را خواهد داشت اما در حال حاضر با توجه به همه گیری ویروس کرونا، آینده خیلی روشن نیست، بعضی مشتریان تردید دارند و گزینه های دیگری را مانند همتایان فراوری شده توسط بویینگ و البته پیشنهادی عالی از ایرباس در اختیار دارند. پیش از این انجمن بین المللی حمل ونقل هوایی (IATA) اعلام نموده بود که شرایط این صنعت تا سال 2024 به حالت عادی بازنمی شود.

با دانستن این که بحران هواپیمای 737Max در پی سقوط های فاجعه بار، هنوز حل و فصل نشده است، بویینگ باید موانع بسیاری را پشت سر بگذارد که حفظ سفارش های فعلی و تحویل به موقع نخستین سفارش ها، از مهم ترین آنها خواهد بود.

منبع: AeroTime

عکس کاور: نوک بال تاشو هواپیمای بویینگ 777x

Credit: Boeing

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 4517

به "هواپیمای بال تاشو بویینگ برای در اختیار دریافت بازار آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای بال تاشو بویینگ برای در اختیار دریافت بازار آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید