هر عقل سالمی بین کرونا و واکسن، واکسن را انتخاب می کند ، بهترین واکسن اولین واکسن است

به گزارش آریا بلاگ، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا گفت: وقتی با چنین بیماری طرف هستیم که ابعاد ناشناخته دارد هر عقل سالمی بین عوارض کرونا و عوارض تزریق واکسن، ترجیح می دهد واکسن دریافت کند.

هر عقل سالمی بین کرونا و واکسن، واکسن را انتخاب می کند ، بهترین واکسن اولین واکسن است

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی ستاد کرونا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، با اشاره به جریان واکسن هراسی نیز گفت: این امر برای ما نگران کننده است. برخی عقیده دارند واکسن امر جدیدی است که افراد را با آن کنترل می کنند. این که چه واکسنی بزنیم و چه واکسنی بهتر است همیشه گفته می شود بهترین واکسن چیزی است که در اختیار شما است. عوارض کرونا بالا است و حتی به تازگی فهمیدیم برخی بعد از بهبود کرونا به دیابت مبتلا شدند، زیرا ممکن است کرونا بر سلول پانکراس اثر بگذارد و تولید انسولین مختل شود و حتی گاهی اوقات التهابات موجب سکته قلبی ومغزی می شود. پس وقتی با چنین بیماری طرف هستیم که ابعاد ناشناخته دارد هر عقل سالمی بین عوارض کرونا و عوارض تزریق واکسن، ترجیح می دهد واکسن دریافت کند.

وی تاکید کرد: مگر می شود واکسن بدون عارضه باشد، عارضه از تب خفیف، درد بدن تا عوارض شدید غیر شایع را شامل می شود. نمی گوییم واکسن ها عارضه ندارند، اما بیش از 90 درصد عوارض خفیف و قابل درمان هستند. درباره عوارض شدید هم در صورت آگاهی خیلی از آن ها قابل درمان است. اگر به درصد اطمینان واکسیناسیون 70 یا 50 درصد جامعه نرسیم نمی توانیم برای امنیت کسانی که واکسن زدند را هم فراهم کنیم پس تزریق واکسن برای سلامت خودمان و هموطنانمان است.

عابدینی افزود: از بروز و شیوع کووید یک سال و اندی می گذرد و پیشگیری از شیوع بیماری با واکسن از نظر علمی و اجتماعی ضروری است. ما باید بتوانیم مدارس و دانشگاه ها را باز کنیم، ماسک ها را برداریم و به زندگی عادی بازگردیم.

عابدینی درباره عوارض احتمالی واکسن ها نیز بیان نمود: عوارض بر اساس اینکه تکه ای از ویروس یا ویروس کشته شده به بدن تزریق شود، متفاوت است. از طرف دیگر سیستم ایمنی هر فرد پیچیدگی خاص خود را دارد و نمی توان گفت تزریق یک واکسن مشترک به دو نفر، عوارض کاملا مشترک خواهد داد. اگر کسی دارو هایی مصرف می کند که سیستم ایمنی اش سرکوب شود، قطعا ما توصیه به مصرف واکسن با پلتفرم کشته شده می کنیم، اما این به معنی آن نیست که اگر سایر واکسن ها را تزریق کند اتفاق بدی برایش می افتد.

وی افزود: پلتفرم های ساخت واکسن های داخلی هم متفاوت است و این باعث غرور هر ایرانی است. بر همین اساس عوارض و تاثیر واکسن های داخلی هم متفاوت است. درباره تاثیر آن ها بر موتاسیون ها نمی توان قاطع نظر داد، اما به هر حال هر واکسن کرونایی با هر پلتفرمی با هر برندی در مقابل مرگ ناشی از کووید19 بسیار موثر است و دغدغه ما هم همین است که مرگ را کاهش دهیم. اما درباره ابتلای به بیماری ممکن است پاسخ های متفاوتی بدهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت در توزیع واکسن های وارداتی تفاوتی قائل می شود یا خیر، اظهار کرد: قطعاً ساختار واکسن ها با یکدیگر تفاوت دارد و توصیه ما این است که برای کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و از دارو های نقص ایمنی استفاده می کنند واکسن کشته شده استفاده شود. اما هیچ وقت در توزیع واکسن ها به لحاظ برند، اولویت قائل نمی شویم.

عابدینی افزود: هیچ اندیکاسیونی برای واکسن نداریم که بگوییم مطلقا نباید واکسن تزریق شود مگر اینکه نوبت اول واکسن زدید و واکنش شدید یا لخته در بدنتان ایجاد شده است. البته در خیلی موارد احتیاط می کنیم و شاید در افراد مصرف کننده برخی دارو هایی که نقص سیستم ایمنی ایجاد میکند، بگوییم دُز دارو را برای تزریق واکسن به مدت چند روز کاهش دهند. در مورد بچه ها هم به تازگی در دنیا برخی برند ها در قالب کلینیکال ترایال به بچه ها تزریق می شود، ولی با توجه به اینکه کرونا در اطفال خفیف تر است نیاز به حساسیت بیشتری داریم.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7199

به "هر عقل سالمی بین کرونا و واکسن، واکسن را انتخاب می کند ، بهترین واکسن اولین واکسن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر عقل سالمی بین کرونا و واکسن، واکسن را انتخاب می کند ، بهترین واکسن اولین واکسن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید