نگاهی به جذابیت های سیاره سرخ

به گزارش آریا بلاگ، مریخ سیاره ای پر از شگفتی است، با آتشفشان های عظیم، دره های عمیق و حفره هایی که معلوم نیست در آن ها آب جاری است یا نه. وقتی اولین اقامت گاه ها را روی سیاره سرخ برپا کنیم این ها به مکان های توریسیتی جذابی برای گردشگران تبدیل خواهند شد.

نگاهی به جذابیت های سیاره سرخ

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، برای اجرای چنین برنامه هایی در آینده به زمین های مسطح نیاز داریم.

همچنین با چند روز رانندگی در سطح مریخ هم می توان به سراغ این مکان ها رفت.

در این گزارش نگاهی به جاذبه های توریستی و دیدنی مریخ می اندازیم.

1- کوه المپ

این کوه طبق برآوردهای ناسا در منطقه ای آتشفشانی به نام تارسیس واقع شده و بزرگ ترین آتشفشان منظورمه شمسی و تقریباً هم اندازه ایالت آریزونا است.

ارتفاع این آتشفشان 16 مایل (حدود 25 کیلومتر) و تقریباً سه برابر ارتفاع اورست است. این آتشفشان غول پیکر در نتیجه جمع شدن گدازه ها روی یکدیگر به آرامی شکل گرفته است.

در حقیقت این آتشفشان به شکلی است که صعود به آن چندان سخت نیست چون متوسط شیب آن حدود 5 درصد است.

در قله این آتشفشان یک فرورفتگی شگفت انگیز به پهنای 85 کیلومتر تشکیل شده که تشکیل شده از سنگ های گداخته است.

2- آتشفشان های تارسیس

طبق تحقیقات ناسا، در منطقه تارسیس و درپهنه ای به وسعت 4 هزار کیلومتر، غیر از کوه المپ 12 آتشفشان دیگر هم وجود دارند.

این آتشفشان ها هم از آتشفشان های روی زمین خیلی بزرگ تر و بلندتر هستند. دلیل این ارتفاع بیشتر هم گرانش مریخ است.

گرانش مریخ از زمین کمتر است به همین دلیل آتشفشان ها این امکان را دارند که در ارتفاع بیشتری رشد کنند. عمر مریخ حدود 4 میلیارد سال است و این آتشفشان ها حدود 2 میلیارد سال فوران کرده اند.

3- دره والس مارینریس

مریخ نه تنها بزرگ ترین آتشفشان منظومه شمسی را دارد بلکه بزرگ ترین دره منظومه شمسی را هم در خود جای داده است.

این دره 3 هزار کیلومتر طول دارد. محققان چندان مطمئن نیستند که علت به وجود آمدن این دره چیست اما فرض هایی اثبات نشده در مورد آن وجود دارد.

گفته می گردد که وقتی منطقه تارسیس تشکیل شد انباشت گدازه ها در این منطقه باعث شد که پوسته این بخش بالاتر برود و همین بالا رفتن موجب شد که این پوسته در مناطقی شکسته گردد. این شکستگی ها روی هم رفته به تشکیل دره منجر شدند.

4- قطب شمال و جنوب مریخ

مریخ در دو قطب خود مناطقی یخی دارد که ترکیبات متفاوتی دارند. قطب شمال مریخ در سال 2008 مورد مطالعه قرار گرفت.

بر اساس تحقیقات ناسا در زمستانِ مریخ این دو قطب آنقدر سرد می شوند که حتی دی اکسید کربن هم یخ زده و روی سطح متراکم می گردد.

در تابستان این جریان برعکس می گردد و دی اکسید کربن یخ زده بخار می گردد و به جو بازمی گردد. وقتی دی اکسید کربن در تابستان کلاً از نیمکرۀ شمالی محو می گردد یک کلاه یخی به جای می ماند. اما در نیمکره جنوبی مقداری از دی اکسید کربن باقی می ماند. حرکت یخ ها و ترکیبات آن ها اثرات وسیعی بر آب و هوای مریخ دارد و موجب طوفان های گسترده ای می گردد.

5- دهانه گیل و کوه شارپ (کوه آئولیس)

بعد از فرود سال 2012 روی مریخ این دهانه مورد توجه محققان قرار گرفت. شواهد زیادی وجود دارد که این دهانه حجم وسیعی از آب را در درون خود جای داده باشد.

کنجکاوی در مورد این منطقه بسیار زیاد است و تحقیقات زیادی روی آن در جریان است. یکی از مهم ترین یافته ها، پیدا کردن مولکول های آلی با ترکیبات پیچیده در این منطقه است.

در سال 2018 معین شد که این ترکیبات حیاتی در سنگ هایی با قدمت 5/3 میلیارد سال کشف شده اند همچنین تغییر غلظت متان در فصل های مختلف نیز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است.

متان عنصری است که محصول فعالیت های میکروبی و زمین شناسانه است. هنوز نمی دانیم آیا این ها شواهدی از حیات روی مریخ اند یا نه؛ اما یافته هایی جنجال برانگیزند.

6- فرورفتگیِ مدوسا

این منطقه یکی از عجیب ترین مکان های مریخ است. گفته می گردد این بخش یک انبار بزرگ آتشفشانی است که یک سوم کشور آمریکا وسعت دارد.

با گذشت زمان و وزش طوفان ها و بادها، این صخره ها شکل های جالبی به خود گرفته اند. اینکه این فرورفتگی ها چطور شکل گرفته اند پرسشی است که دانشمندان به دنبال پاسخ آن هستند.

گفته می گردد که فوران های مکرر آتشفشانی طی 500 میلیون سال موجب ایجاد این فرورفتگی ها شده است.

با فوران آتشفشان ها حجمی از گازهای گلخانه ای تولید شده و به جو سرازیر می گردد و همین مسئله گرم شدن آب و هوای سیاره سرخ گرم می گردد.

7- رگه های تکرارشونده شیب ها

این پدیده که در دهانه های شیب دار و در هوای گرم رخ می دهد، روی یک سرازیری دیده می شوند و با بررسی عکس ها می توان فهمید که جریان دارند و تغییر می کنند.

معین نیست که آیا این رگه ها جریان حرکت ماسه است یا آب. این رگه ها در ماه های سرد ناپدید می شوند و در ماه های گرم به سمت سرازیری کشیده می شوند. شواهدی وجود دارد که این جریان ها جریان آب باشد. اگر اینطور باشد احتمالاً شواهدی از حیات را نیز می توان در این سیاره پیدا کرد.

8- تپه های ارواح

مریخ سیاره ای است که بیشتر به وسیله باد شکل گرفته است تا آب. آب در مریخ به سرعت تبخیر می گردد. اما شواهدی وجود دارد که می گوید در منطقه ای به نام تپه های ارواح آب وجود داشته است.

تحقیقات می گویند که در این منطقه تپه هایی شنی وجود داشته است که به مرور زمان به وسیله آب یا گدازه های آتشفشانی شسته شده و درحالی که پایه های این تپه ها باقی می ماند، قله آن ها از بین می فرایند.

دانشمندان تصور می کنند که ممکن است در لابه لای این تپه شواهدی از وجود میکروب ها و موجودات میکروسکپی پیدا گردد؛ موجوداتی که مخفی شده اند تا از باد و تغییرات شدید هوایی در سطح مریخ در امان بمانند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3256

به "نگاهی به جذابیت های سیاره سرخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به جذابیت های سیاره سرخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید