نقش 80 درصدی دودکش ها در وقوع حوادث ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن، گازگرفتگی فقط مربوط به وسایل گازسوز نیست

به گزارش آریا بلاگ، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: درباره خطر انتشار گاز مونوکسید کربن به شهروندان هشدار داد.

نقش 80 درصدی دودکش ها در وقوع حوادث ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن، گازگرفتگی فقط مربوط به وسایل گازسوز نیست

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در برنامه تلویزیونی چاپ اول در مورد حوادث ناشی از استفاده نادرست از وسایل گرمایشی و انتشار گاز مونوکسید کربن ناشی از آن اظهار کرد: اگر بخواهیم یک نگاه بلند مدتی به این موضوع داشته باشیم و نگران حوادث ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن نباشیم، باید ابتدا روی بچه ها و آموزش به آن ها سرمایه گذاری و از نیرو های متخصص استفاده کنیم. در این راستا، دستگاه های نظارتی چون آموزش و پرورش و ... هم باید وارد عمل شوند، چرا که در غیر این صورت هر اقدامی صورت گیرد کوتاه مدت است و در این میان برنامه های فرهنگی و آموزشی بسیار موثر است، چرا که بچه ها ذهن آماده ای دارند و برنامه ها و نگاه بلند مدت می تواند باعث فرهنگ سازی رعایت اصول ایمنی گردد.

وی بیان نمود: حوادثی ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن فقط مختص به فصول پاییز و زمستان و وسایل گرمایشی نیست، زیرا هر وسیله ای که دارای شعله باشد خطر گازگرفتگی را به دنبال دارد، اما در این میان چون در تابستان از کولر استفاده می گردد و اغلب، درب و پنجره ها باز هستند میزان حوادث کم است، اما فصل زمستان به دلیل محیط کوچک و اکسیژن کم در محیط خطرات و حوادثی را به دنبال دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران توضیح داد: انتشار گاز مونوکسید کربن به دلیل اشتباهاتی است که از افراد سر می زند که از آن جمله می توان به نصب و راه اندازی نادرست وسایل گرمایشی اشاره نمود، اما موضوع نگران نماینده ای که در این خصوص وجود دارد این است که در حال حاضر، چون تمامی حواس ها به سمت کروناست، مردم از موضوعات مهمی چون گاز مونوکسید کربن غافل هستند، این در حالی است که این گاز، قابلیت انتشار سریع در هوا و بروز حوادثی را دارد.

ملکی گفت: دمای مجاز برای محیط 9 پی پی ام (9 میلیون ام) است که این نشان می دهد که اگر کمی بیش از 1 درصد گاز مونوکسید کربن در فضا منتشر گردد، باعث بروز حوادثی می گردد.

روش مناسب نصب دودکش بخاری در ساختمان

وی ادامه داد: در فضای محیط، اگر راهی برای ورود و خروج هوا وجود داشته باشد قطعا اکسیژن هم در فضا خواهد بود که این موضوع برای زمان هایی که شعله های متفاوت روشن هستند باید مدنظر قرار بگیرد، چرا که بعضاً مشاهده می کنیم گاهی یک منزل 40 متری، دو بخاری عظیم و یک آبگرمکن دارد که این فضا جوابگوی این حجم از گاز مونوکسید کربن نیست و چنین فضایی، تهویه و ورودی و خروجی هوا را می طلبد که شهفرایندان باید به این موضوع توجه نمایند.

ملکی اضافه کرد: بیش از 80 درصد حوادث به دودکش ها مربوط است که شهفرایندان باید توجه نمایند دودکش های داخل دیوار حتما باید تا پایان بالاتر بفرایند و موضوعی که هنوز مشاهده می گردد دودکش های داخل دیوار های سیمانی هستند که این موضوع نقش جدی دستگاه های نظارتی و مجری و سازنده ها را می طلبد، چرا که هنوز ساختمان هایی ساخته می شوند که گاهی از چیدمان آجر ها به عنوان دودکش استفاده می گردد که این بسیار خطرناک است.

لزوم نصب کلاهک H به هنگام راه اندازی وسایل گرمایشی

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران با تأکید بر نصب کلاهک H هنگام راه اندازی وسایل گرمایشی بیان نمود: این کلاهک مانع ورود وسایل و اشیا به داخل می گردد که حتما باید نصب گردد و شهفرایندان برای نصب دودکش نیز از دودکش های ورق سفید گالوانیزه استفاده نمایند، چراکه هیچ یک از دودکش های دیگر به دلیل خاصیت ارتجاعی خود مناسب بخاری نیستند و به مرور از بین می فرایند و همین موضوع باعث انتشار گاز مونوکسید کربن می گردد و نکته مهم دیگر هم این است که حالت دودکش باید قائم و 90 درجه باشد.

وی گفت: شماره تلفن 64323232 سامانه جوابگویی سوالات شهفرایندان است که عزیزان شهرستانی هم می توانند با شماره گیری کد تهران قبل از این شماره، سوالات خود در این رابطه را از همکاران بپرسند و آن ها نیز جوابگو هستند که ما به آن ها توصیه می کنیم برای نصب وسایل گرمایشی، تمامی موارد ایمنی را رعایت نمایند.

ملکی توضیح داد: شهفرایندان از بخاری های استاندارد استفاده نمایند و شلنگ گاز می تواند مشکی یا قرمز باشد و توجه نمایند که به هیچ عنوان از شلنگ گاز یا کولر برای وسایل گرمایشی استفاده ننمایند و فاصله 1 متر و نیم هم باید رعایت گردد و قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی، در جهت اتصالات و شلنگ حتما از ابر آغشته به کف استفاده نمایند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام نمود: در حوزه عملیات آتش نشانی به خوبی کار کردیم و در این قضیه بسیار دست تنها هستیم که متولیان آموزشی باید برای آموزش به بچه ها به یاری ما بیایند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5024

به "نقش 80 درصدی دودکش ها در وقوع حوادث ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن، گازگرفتگی فقط مربوط به وسایل گازسوز نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش 80 درصدی دودکش ها در وقوع حوادث ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن، گازگرفتگی فقط مربوط به وسایل گازسوز نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید