نحوه پرورش بوقلمون در خانه (اصول اولیه در آموزش پرورش بوقلمون)

به گزارش آریا بلاگ، پرورش بوقلمون در خانه یکی از کسب و کار های جدید و پر درآمد خانگی است. اطلاع از شرایط نگهداری پرنده، انتخاب نژاد مناسب، مشخصات سالن، نوع و مقدار تغذیه از اصول اولیه برای پرورش بوقلمون است.

نحوه پرورش بوقلمون در خانه (اصول اولیه در آموزش پرورش بوقلمون)

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - تقاضا برای مصرف گوشت بوقلمون در سال های اخیر زمینه را برای این کسب و کار جدید آماده نموده است. اگر به دنبال راهی برای افزایش کسب درآمد خود هستید و فضای باز کافی در منزل دارید، یکی از بهترین گزینه ها پرورش بوقلمون است. در این مطلب نکاتی درباره نحوه پرورش بوقلمون در خانه و سرمایه لازم برای انجام این کار گردآوری شده است.

نکات مهم درباره پرورش بوقلمون در خانه

برای شروع کار لازم است تا اطلاعاتی کلی درباره احتیاج های این پرنده، نوع تغذیه و مراحل رشد آن بدانید. همچنین اطلاع از شرایط محیطی مورداحتیاج و فضای لازم برای پرورش بوقلمون لازم است.

بهترین زمان برای شروع پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون به شیوه سنتی در کشور ما در استان های خراسان، گیلان، مازندران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، استان مرکزی، فارس، اصفهان و کرمان متداول است؛ بنابراین در این مناطق که شرایط اقلیمی منطقه مناسب است، پرورش گله های کوچک باید در ماه های گرم سال شروع گردد تا احتیاج به تجهیزات گران قیمت، برای گرم کردن به حداقل برسد. توجه داشته باشید، در شروع باید با جوجه بوقلمون شروع کرد.

انتخاب نژاد

نژاد های مختلفی از بوقلمون (بومی، بیوتی، نیکولاس، هیبرید و...) وجود دارد، ولی به دلیل نوسان قیمت گوشت این پرنده در بازار، انتخاب نژاد بوقلمون بومی اصلاح شده، بهترین گزینه و مقرون به صرفه است و برای کسانی که در شروع شروع این کار هستند، پیشنهاد می گردد.

دوره رشد بوقلمون های بومی اصلاح شده حدود 6 الی 7 ماه است که طی این زمان حدود 35 کیلو دان خورده و بوقلمون های نر وزنی حدود 7 کیلو می گیرند. هزینه دان و سایر هزینه های پرورش به غیر از هزینه های اولیه احداث سالن، به ازای هر بوقلمون از 60 هزار تومان تجاوز نمی نماید که حداقل با قیمت 110 هزار تومان قابل فروش است. (اطلاعات قیمت مربوط به سال 97)

فضای مورد احتیاج برای پرورش بوقلمون

برای شروع کار می توانید یک گله 12 تایی از بوقلمون را برای نگهداری انتخاب کنید. میزان فضای لازم برای نگهداری از این تعداد محوطه ای به طول، عرض و عمق 5 متر است.

جوجه یک روزه بوقلمون در هفته های اول زندگی قادر به تطابق کامل بدن با شرایط حرارتی محیط اطراف نیست و به سیستم های حرارتی سالن وابسته است تا حرارت بدن را حفظ نمایند؛ بنابراین برای یک شروع پیروز به فکر آینده باشید و از ابتدا فضایی را که برای این کار اختصاص داده اید، به سیستم گرمایش و سرمایش مجهز کنید.

این مهم است تا سیستم های حرارتی شما، در صورت احتیاج به صورت کامل فعال باشند و توسط متخصص مربوط سرویس های لازم انجام گیرد.

شرایط سالن

  • سالن نگهداری جوجه ها باید چنان بنا گردد که به سهولت و بدون هیچگونه ناراحتی بتوان آن را تهویه کرد.
  • سالن باید به گونه ای ساخته گردد که به سهولت قابل تمیز کردن باشد.
  • پنجره ها باید در جلو و عقب سالن مستقر شوند. لازم است برای هر مترمربع آشیانه، حداقل یک دهم مترمربع پنجره در نظر گرفته گردد.
  • رطوبت سالن باید حدودا 65 الی 70 درصد باشد تا هوای سالن خشک و گرد و خاکی نگردد.

بستر کف سالن

توجه به بستر مناسب کف سالن برای پرورش بوقلمون بیش از سایر طیور اهمیت دارد. چرا که وزن زیاد این پرنده، به ویژه در نژاد های بومی اصلاح شده، باعث فشار بسیار زیادی به پای پرنده می گردد و با توجه به نسبت جثه به مساحت در تماس با زمین پای پرنده، لزوم وجود یک بستر نرم و مناسب را مطرح می نماید.

بستر های متفاوتی در نقاط مختلف با توجه به شرایط اقلیمی منطقه برای پرورش بوقلمون پیشنهاد می گردد. از جمله این بستر ها می توان به پوشال، کلش، خاک اره، رول های مقوایی، کاغذ (روزنامه)، ماسه و... اشاره نمود.

هرکدام از این بستر ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مثلاً استفاده از ماسه به درستی نمی توان آنرا ضدعفونی کرد و رطوبت را بخوبی جذب نمی نماید؛ یا خاک اره که بدلیل کوچک بودن و مصرف توسط پرنده (اشتباهاً بجای دان) ممکن است مشکلاتی بوجود آورد. یا استفاده از کاغذ یا مقوا که بدلیل ضخامت کم همواره سرد و سفت است و جاذب رطوبتی خوبی هم نیست (اما ارزان است!).

به جهت حساسیت بوقلمون و نیز بیماری های شایع اندام حرکتی این پرنده، پیشنهاد می گردد تا از پوشال نراد به ضخامت حداقل 7 سانتیمتر استفاده گردد. این بستر ضمن ایجاد نرمی و جذب مناسب رطوبت، به خوبی قابلیت هم خوردن (چهارشاخ خوردن) را داراست و بدلیل اندازه آن، بوقلمون نمی تواند آنرا بخورد.

تغذیه بوقلمون

توجه به نوع تغذیه این پرنده لازم است، هرچند می توان به آن از به جامانده میوه و سبزجات داد، ولی بهتر است نوع تغذیه بر اساس رژیم غذایی شان در نظر گرفته گردد. جوجه های بوقلمون دو مرتبه در روز غذا می خورند. دانخوری باید طوری پر گردد که تا در مرتبه بعدی مقداری از دانه ها باقی مانده باشند.

دقت داشته باشید، ظرف دانخوری را نباید به حدی پر کرد که دانه ها روی زمین بریزند. اگر این رخ داد باید دانه هایی که با مدفوع آلوده شده اند دور ریخته گردد.

تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن ظرف غذاخوری پرنده لازم است هفته ای یکبار انجام گردد.

برای اینکه جوجه بوقلمون ها را به خوردن ترغیب نمایند، مقداری از جو خرد شده، مقداری از شیر و بعضی از تخم مرغ پخته و خرد شده و یا غذای سبز استفاده می نمایند.

جوجه بوقلمون نیز بسیار کم هوش و بی استعداد است و از این رو یکی از اشکالات اولیه پرورش بوقلمون عدم فراگرفتن طرز غذا خوردن و آشامیدن است. به این منظور لازم است در روز های اول نهایت دقت و توجه و حوصله را نمود تا جوجه ها طرز خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند.

دمای سالن

دما در هفته های مختلف باید به قرار زیر باشد:

در شروع دوره پرورش و در سیستم آشیانه گرم (گرمایش در کل سالن) دمای آشیانه را در حدود 34 الی 36 درجه سانتی گراد تامین کنید و این دما را در اواخر هفته اول به 32 درجه برسانید.

سپس دمای آشیانه را در هفته دوم 29، هفته سوم 26، در هفته چهارم 24 (در تمام این مدت حرارت سالن نباید از 24 درجه سانتی گراد کمتر گردد)، هفته پنجم 21 درجه و از هفته ششم تا خاتمه دوره دمای 18درجه سانتی گراد را حفظ کنید.

در این مقاله از خبرنگاران به طور کلی به مبحث نگهداری بوقلمون پرداخته شد. در صورتی که علاقه مند بودید تا پرورش و نگهداری بوقلمون را به عنوان شغل اصلی یا جانبی برای خود در نظر بگیرید، در درجه اول باید در این زمینه تحقیق کنید و معلومات خود را افزایش دهید، برای این کار می توانید به مزرعه های فعال در استان خود مراجعه کنید و از نزدیک با نحوه کار آشنا شوید.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6119

به "نحوه پرورش بوقلمون در خانه (اصول اولیه در آموزش پرورش بوقلمون)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پرورش بوقلمون در خانه (اصول اولیه در آموزش پرورش بوقلمون)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید