لری مک مرتری، نویسنده برنده پولیتزر درگذشت

به گزارش آریا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - لری مک مرتری، نویسنده برنده جایزه پولیتزر و فیلم نامه نویس که واقعیت غرب امریکا را در رمان هایی ازجمله کبوتر تنها آنالیز کرد، از جهان رفت.

لری مک مرتری، نویسنده برنده پولیتزر درگذشت

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

مک مرتری 84 ساله بیش از 30 رمان نوشته، از حرف های عاشقانه تا آخرین نمایش فیلم و جایزه اسکار بهترین فیلم نامه اقتباسی را برای همکاری با دیانا اوسانا در فیلم کوهستان بروکبک دریافت کرد؛ جایزه ای که هنگام دریافتش با شلوار جین و چکمه گاوچرانی به روی صحنه رفت و توجه همگان را جلب کرد.

مک مرتری که در تگزاس به دنیا آمد اولین رمان خود سوارکار، عبور کن را در سال 1961 منتشر کرد. داستان این رمان در یک شهر شمالی ایالت تگزاس در یک گاوداری اتفاق می افتد که در سال 1963 به فیلم هاد با بازی پل نیومن در نقش اصلی تبدیل شد. سومین رمان او، آخرین نمایش فیلم داستانی مربوط به سن بلوغ است که آن هم در تگزاس دنبال می گردد و در سال 1971 مورد اقتباس فیلمی با بازی جف بریجز و سیبل شفرد نهاده شد و شهرت بیشتری برای مک مرتری به ارمغان آورد.

اقتباس سینمایی از رمان حرف های عاشقانه، داستان یک مادر بیوه و دخترش با بازی شرلی مک لین، دبرا وینگر و جک نیکلسون پیروز به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد. رمان کبوتر تنها در سال 1985 نیز که داستان تکاوران بازنشسته تگزاسی است جایزه ادبی پولیتزر را برای او به ارمغان آورد و به یک مینی سریال با بازی رابرت دووال و تامی لی جونز تبدیل شد.

مک مرتری در کتاب خاطرات خود، زندگی ادبی درباره کبوتر تنها نوشت: این کتاب را نوشتم و دیدم مورد تحسین نهاده شد. در واقع خیلی بیشتر از 28 داستان دیگرم. اما خودش این رمان را این گونه توصیف کرد: بر باد رفته غرب... کتاب بسیار خوبی است، اما نمی توان گفت یک شاهکار فوق العاده است.

باراک اوباما هنگام اهدای مدال ملی علوم انسانی به مک مرتری در سال 2015 گفت: او از تگزاس نوشت که آن را به واسطه زندگی خودش می شناخت و بعد درباره غرب قدیم که از داستان های پدرعظیمش شنیده بود. و در کبوتر تنها، داستان دو تکاور سابق تگزاسی در قرن نوزدهم، خوانندگان به نکاتی اساسی درباره روح خود پی بردند، حتا اگر پیش از این هرگز در غرب نبوده و یا در یک مزرعه حضور نداشته اند.

مک مرتری همچنین فروشنده کتاب های عتیقه بود. او در زندگی نامه اش نوشت مجموعه ای با بیش از 30 هزار جلد کتاب عتیقه دارد که اگر نگویم دستاوردی بهتر از نوشته های خودم است، می توان گفت با آن برابری می نماید. او بعد از دریافت جایزه اسکار برای کوهستان بروکبک در سال 2006 از فرصت استفاده کرد و از کتابفروشان تشکر کرد: به یاد داشته باشید که کوهستان بروکبک پیش از آنکه فیلم باشد کتاب بود. از کوچک ترین کتابفروشی ها تا اصلی ترین و عظیم ترین کتابفروشی های دنیا، همگی در بقای فرهنگ کتاب همکاری می نمایند، فرهنگی شگفت آور که نباید آن را از دست بدهیم.

مک مرتری به عنوان رئیس انجمن قلم امریکا از 1989 تا 1991 مدافع سرسخت آزادی بیان بود و به نمایندگی از این انجمن در مقابل کنگره شهادت داد تا با مفاد قوانین مهاجرتی فدرال که به ایالات متحده اجازه می داد نویسندگان را به دلایل ایدئولوژیک کنار بگذارد، مخالفت کند. ایاد اختر، رئیس فعلی انجمن قلم امریکا گفت: علاوه بر توصیفات حماسی و کوشش برای ویران سازی غرب امریکا، مک مرتری مدافع سرسخت آزادی برای نوشتن بود. ما یک غول ادبی امریکایی و تاریخ انجمن قلم را از دست دادیم.

جیمز ال بروکس که کارگردانی اقتباس سینمایی حرف های عاشقانه را بر عهده داشت در حساب توییتر خود مک مرتری را در زمره بهترین نویسندگان تاریخ خواند.

جرمی ترواتان از انتشارات مک میلان، ناشر او در بریتانیا، گفت: مک مرتری حقیقتا یکی از غول های ادبیات امریکا در سنت بسیار غنی داستان نویسی غربی است. او واقعا یک شخصیت کتابی بود و علاوه بر یک نویسنده برنده جایزه و منتقد، کتابفروش و پیشاهنگ کتاب های نادر بود. او یک نجیب زاده و مرد ادبی مدرن بود که این روزها کمیاب است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 6505

به "لری مک مرتری، نویسنده برنده پولیتزر درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لری مک مرتری، نویسنده برنده پولیتزر درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید