فرمولاسیون پیروز تولیدکنندگان برتر خراسان جنوبی چیست؟

به گزارش آریا بلاگ، خبرنگاران/خراسان جنوبی پیشگامان رونق فراوری کشاورزی خراسان جنوبی در سطح ملی برای سومین سال پیاپی توانستند با بهره گیری از اصول علمی و نیروها و توان بومی با وجود محدودیت ها رتبه دوم را کسب نمایند.

فرمولاسیون پیروز تولیدکنندگان برتر خراسان جنوبی چیست؟

مراسم سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی با تجلیل از 166 نفر فراورینماینده برتر ملی در تهران برگزار گردید و 9 نفر از فراورینمایندگان و بهره برداران بخش کشاورزی استان به عنوان پیشگامان رونق فراوری استان در این مراسم تقدیر شدند.

به گزارش خبرنگاران، بهرام ساتلیخ محمدی، فراورینماینده نمونه خوراک طیور و آبزیان کشور، امروز سه شنبه یکم بهمن، در نشست خبری پیشگامان فراوری استان، با بیان اینکه این واحد از سال 86 فعالیت دارد، اظهار کرد: 22 سال است که در این حوزه فعالیت دارم و با اینکه تأمین مواد اولیه در شرایط فراوری سخت است، اما پیروز شدم.

وی اعلام کرد: ظرفیت اسمی این کارخانه 175 هزار تن در سال است و در حال حاضر بیش از 137 نفر در این مجموعه مشغول بکار بودند که بیش از 50 درصد آن ها دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

وی با تاکید بر کار شبانه روزی در شرایط سخت، توضیح داد: ارائه یک محصول قابل اعتماد به مصرف نماینده از دیگر دلایل پیروزیتم بود.

این فراورینماینده نمونه اعلام کرد: ارائه خدمات پس از فروش به مصرف نماینده نیز یکی دیگر از عامل های پیروزیت بود که کارشناسان این واحد ضمن معرفی محصول مناسب، مصرف نماینده را هدایت می نمایند تا بهترین راندمان را داشته باشند.

محمدی با تاکید بر اجرای فعالیت های پژوهشی، ادامه داد: پیروز شدیم میانگین ضریب فراوری را از 2.2 به 1.7 کاهش دهیم و این امر به این معناست که در گذشته به ازای مصرف 2.2 کیلو دان یک کیلو گوشت فراوری می شد که امروز این رقم به 1.7 کیلوگرم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه به ازای هر 0.1 کاهش در ضریب تبدیل هزینه های فراوری مرغ استان نزدیک به 11 میلیارد تومان کاهش می یابد، اظهار کرد: استفاده دقیق از فرمولاسیون ها و استفاده از بهترین مواد اولیه باعث کسب این پیروزیت شد.

این فراورینماینده نمونه با اشاره به بهره گیری از ماشین آلات مدرن و تکنولوژی روز، توضیح داد: این واحد پنج سال پیاپی صادرنماینده نمونه استان در صادرات خوراک دام و طیور بوده است.

محمدی با اشاره به صادرات فراوریات این واحد فراوریی به کشورهای افغانستان، تاجیکستان و عراق، اظهار کرد: اکنون صادرات با محدودیت روبرو شده، اما در این شرایط نیز می توان پیروز بود.

عبدالطیف آبدار، مددکار نمونه ترویجی در سطح ملی که از روستای درمیان در این نشست شرکت نموده است، اضافه نمود: از کودکی به کشاورزی علاقه داشتم و در این حوزه کار گرده ام.

وی که اختراعاتی در حوزه کاشت، داشت و برداشت زرشک داشته، اضافه نمود: حاضرم این دانش و اطلاعات و وسایل خود را در اختیار رونق فراوری استان بگذارم.

وی با تاکید بر همکاری مسئولان و کشاورزان برای تحقق پیروزیت، ادامه داد: در حوزه ترویج و آموزش نمی توانیم تافته جدا بافته باشیم و برای فراوری انبوه ابزارهای اختراعی خود نیازمند حمایت هستم.

آبدار اعلام کرد: در سال 61 دستگاه زرشک پاک کنی را اختراع کردم که اکنون به اشکال گوناگون ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

رضا فروزانفر، یکی دیگر از فراورینمایندگان برتر استان در سطح ملی نیز اظهار کرد: به همراه دو برادر دیگر کار خود را از یک مغازه مرغ و تخم مرغ فروشی شروع نموده ایم.

وی که اکنون در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالیت دارد، اضافه نمود: امروز کارخانه و کشتارگاه و 27 مرغداری را نیز ساماندهی نموده ایم.

فروزانفر با تاکید بر تحقق شعار از مزرعه تا سفره، توضیح داد: صنعت طیور، صنعت اول استان بوده و اکنون 25 درصد ظرفیت های بخش های مختلف در کشور بلااستفاده مانده که باید از آن بهره گیری گردد.

وی اعلام کرد: اکنون 650 هزار قطعه جوجه ریزی در دوره و سه میلیون و 200 هزار قطعه در سال در واحدهای خود داریم و توانسته ایم پتانسیل های بالقوه را بالفعل کنیم.

وی با بیان اینکه در حمل و نقل فرآورده های تازه و منجمد بیش از 200 تن و در بخش حمل مرغ زنده نیز 150 تن ظرفیت داریم، اضافه نمود: نقش زنجیره ما برقراری نامشهود و بی ادعای تعادل در عرضه و تقاضای مرغ در استان است.

فروزانفر اظهار کرد: ایجاد مراکز عرضه مستقیم در شهرستان های مختلف، آزمایشگاه مرجع، شرکت حمل و نقل و گروهای تکنسین و مشاوره ای از نقاط قوت است و در حال حاضر 85 درصد فراوری استان مازاد بر مصرف است.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشاره به بهره گیری از تکنولوژی تلفیقی روز جهان و بومی، اعلام کرد: پایگاه صنعتی با حضور 30 پرسنل فنی و متخصص مشغول فعالیت است که بسیاری از قطعات را در مجموعه ساخته و به تهران و استان های دیگر ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: اخذ کد IR و سایر استانداردهای ملی و بین المللی و رعایت استانداردهای ایمنی از نقاط پیروزیت است.

مدیر نمونه واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم برای 350 نفر، توضیح داد: بالغ بر 70 درصد این افراد از روستاهای همجوار هستند.

فاطمه افقهی، مدیرعامل نمونه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی نیز اظهار کرد: در این صندوق با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و آموزش زنان سعی در نگهداشت جمعیت در روستاها داریم.

وی با اشاره به راه اندازی بوم بازار محصولات فراوریی بانوان و یاری به فراوری، اضافه نمود: این صندوق از سال 89 در روستای مصعبی سرایان شروع به کار نموده که اکنون با استقبال بالای بانوان یک صندوق دیگر نیز در این روستا راه اندازی شده است.

وی، فراوری قارچ، کاشت، داشت و برداشت زعفران و ترغیب زنان روستایی به کارهای گروهی و برگزاری کلاس های آموزشی را از عولمل مدفقیت خود دانست.

حمید قاسمی، مدیرعامل نمونه ملی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی نیز که توانسته در زمینی کوچک مقدار زیادی زعفران برداشت کند، توضیح داد: با ارائه روش های علمی فراوری زعفران توانستیم فراوری خود را به میزان هشت برابر برسانیم.

وی با بیان اینکه استفاده از پیاز مناسب و آبیاری به موقع بسیار اثرگذار است، اعلام کرد: میانگین فراوری زعفران در هر هکتار چهار کیلو زعفران خشک است که پیروز شده ام این عدد را به 31 کیلو در هکتار افزایش دهم.

محمدحسین جعفری، فراوری نماینده نمونه نهال جنگلی در شهرستان زیرکوه نیز در این نشست اظهار کرد: سالانه 100 هزار تا 150 هزار نهال در ایستگاه منابع طبیعی شهرستان زیرکوه فراوری می کنم که شامل؛ نهال های قیچ، تاغ و اسکنبیل است.

وی یادآور شد: بهره گیری از خاک مرغوب و آبیاری به موقع و استفاده از بذر مناسب در میزان پیروزیتم بسیار تاثیرگذار بود.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2157

به "فرمولاسیون پیروز تولیدکنندگان برتر خراسان جنوبی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرمولاسیون پیروز تولیدکنندگان برتر خراسان جنوبی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید