صادقی: قانون مدیریت تعارض منافع می تواند با فساد مقابله کند

به گزارش آریا بلاگ، یک کننده پیشین مجلس شورای اسلامی یا بیان اینکه قانون مدیریت تعارض منافع یکی از قوانینی است که می تواند با فساد مقابله کند، گفت: به موازات تصویب این قانون، قانون شفافیت هم باید تصویب شود، زیرا این دو قانون به مانند دو ستون نظام حقوقی هستند که می توانند با فساد مقابله کنند.

صادقی: قانون مدیریت تعارض منافع می تواند با فساد مقابله کند

محمود صادقی در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه موضوع مدیریت تعارض منافع در یکی دو دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در دهه سی شمسی قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی مطرح بود و براساس این قانون کارکنان دولت نمی توانستند طرف معامله با دولت قرار بگیرند. این قانون کماکان لازم الاجرا است و معمولا لحاظ می شود و دیوان محاسبات به قراردادهای دستگاه های دولتی با کارکنان دولت ایراد می گیرد، زیرا اگر رییس یا معاون یک دستگاه دولتی نیازمندی های خود را از شرکتی تامین کند که خود یا وابستگانش سهامدار یا مدیر آن شرکت باشند، تعارض منافع پیش می آید.

وی ادامه داد: در قانون تجارت از گذشته موادی از جمله مواد 129 تا 133 وجود دارد که مدیران شرکت های دولتی از معامله با شرکت خصوصی که خود آنها سهامدار یا مدیر آن هستند، منع می شدند. در آیین دادرسی مدنی هم قاضی نمی تواند در پفراینده ای قضاوت کند که خویشاوندان نسبی اش از طرفین دعوا باشند.

این فعال سیاسی با اشاره به جریان فتوای علامه حلی از فقهای بزرگ شیعه درباره نحوه رفع نجاست چاهی که حیوانی در آنجا مرده باشد، گفت: پیش از علامه حلی فقها معتقد بودند آب چنین چاهی کلا نجس است اما علامه معتقد بود با بیرون آوردن حیوان مرده و بیرون کشیدن آب به حسب جثه حیوان، آب چاه پاک می شود. او قبل از اعلام فتوای خود، چاه آب منزل خود را با سنگ پر کرد تا احیانا نفعی از استنباط و اجتهاد خود نبرد.

صادقی با بیان اینکه فساد یعنی سوءاستفاده از قدرت عمومی برای منافع خصوصی، شرح داد: هرکسی که در موقعیت تصمیم گیری عمومی قرار داشته باشد می تواند در معرض تعارض منافع قرار بگیرد. فردی که قدرت دولتی دارد، می تواند خود یا بستگانش را طرف قرارداد با دولت قرار داده و اینگونه زمینه برای فساد فراهم می شود. مثلا در نظر بگیریم که فردی با سِمت دولتی در جریان وضع تعرفه بر کالاها قدرت تصمیم گیری دارد و همان فرد یا بستگانش شرکت خصوصی برای واردات همان کالاها را دارند. در اینجا نوع تصمیم گیری فرد می تواند منافعی برای خود او داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین زمینه های فساد، تعارض منافع است، گفت: به هر حال تعارض منافع وجود دارد، بنابراین مدیریت آن مهم است. در برخی کشورها اصطلاحی به نامدر گردان وجود دارد مخصوص کسانی که بین شرکت های دولتی و خصوصی در رفت و آمد هستند و می توانند براساس روابطی که در شرکت دولتی ایجاد می کنند، برای شرکت خصوصی منافعی کسب کنند. برای جلوگیری از چنین سوءاستفاده ای، قانونی وضع شده است که این افراد تا پنج سال نمی توانند طرف قرارداد قرار بگیرند.

این کننده مجلس دهم با اشاره به وجود قوانین پراکنده در ایران برای مدیریت تعارض منافع، گفت: از اوایل دولت اول روحانی تلاش برای ایجاد قانونی جامع آغاز شد. ما در فراکسیون شفافیت مجلس دهم پیگیر این لایحه بودیم اما تهیه این لایحه با تاخیر زیادی انجام شد و در اواخر مجلس دهم ارائه شد. البته عده ای از کنندگان هم با استفاده از آن لایحه، طرحی ارائه کردند که احتمالا همین طرحی است که اکنون در مجلس یازدهم در حال پییگری است.

صادقی با ضروری دانستن تصویب قانون مدیریت تعارض منافع، گفت: متاسفانه با وجود فساد گسترده ای که در همه نهادها وجود دارد، لازم است تا قوانین سخت گیرانه تری وضع شود تا مانع سوءاستفاده ها شود.قانون مدیریت تعارض منافع یکی از قوانینی است که می تواند با فساد مقابله کند که البته باید به موازات آن قانون شفافیت هم تصویب شود زیرا این دو قانون به مانند دو ستون نظام حقوقی هستند که می توانند با فساد مقابله کنند.

وی در سرانجام گفت: بهتر بود همان لایحه ای که دولت تهیه کرده بود در دستور کار کنندگان مجلس قرار می گرفت، زیرا کار کارشناسی بیشتری درباره آن اجرا شده بود. معاونت حقوقی ریاست جمهوری تلاش زیادی کرد و لایحه جامعی تهیه کرد. کنندگان می توانستند نظرات اصلاحی خود را در فرایند بررسی و تصویب لایحه اعمال کنند. توصیه من این است که کنندگان لایحه را در دستور کار خود قرار دهند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 5607

به "صادقی: قانون مدیریت تعارض منافع می تواند با فساد مقابله کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادقی: قانون مدیریت تعارض منافع می تواند با فساد مقابله کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید