جمع آوری معتادان، سیاست موفقی نیست

به گزارش آریا بلاگ، یک روان درمانگر اعتیاد می گوید: سیاست جمع آوری معتادان سوای شرایط کرونایی، سیاست موفقی محسوب نمی شود.

جمع آوری معتادان، سیاست موفقی نیست

به گزارش خبرنگاران، داوود شیوایی- پزشک و روان درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه در شرایط خاص کرونایی آسیب پذیری همه مردم افزایش پیدا کرده است، گفت: در این بین آسیب پذیری معتادان بیشتر از افراد دیگر است، زیرا آن ها مجبور به مصرف و انجام کارهایی هستند که در حالت عادی خطرناک است و سطح تماس شان با افراد دیگر به دلیل اجبار به مصرف و تهیه مواد بیشتر می شود. در عین حال شرایط اقتصادی نیز باعث می شود منابع درآمدی بی ثباتی که افراد معتاد دارند از دست بدهند.

وی اضافه نمود: مجموع این عوامل و تجمع معتادان در مکان هایی که اقدام به تهیه و استعمال مواد مخدر می کنند، خطر شدیدی را هم برای خودشان و هم برای افراد سالم جامعه از طریق اینکه آن ها به عنوان ناقل بیماری به بقیه باقی بمانند و ما نتوانیم در آینده نزدیک، بیماری را کنترل کنیم، می تواند حائز اهمیت باشد. ما می توانستیم این افراد را تحت حمایت بیشتری قرار دهیم.

این روان درمانگر اعتیاد اضافه نمود: اما شبکه بهداشتی درمانی کشور ظرفیت های محدودی دارد و شاید این موضوع مورد توجه قرار نگرفته باشد. اما اکنون که مقداری بار بیماری سبک شده است از مسئولان انتظار می رود که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی در ادامه به دارو درمانی معتادان به جای مصرف مواد اشاره کرد و گفت: مصرف کننده های مواد مخدر نیز باید این پیام را از بیماری کرونا دریافت کنند که هوشکمک به خرج دهند و با مراجعه به مراکز درمانی مجازی که توسط وزارت بهداشت چندین سال است در کشور دایر شده، خودشان را از چرخه مصرف مواد خارج کنند. می توانند از داروهای مجازی که همان اثر را با کیفیت بسیار بهتری دارد و نیازهای جسمی شان را برطرف می کند، فعلا خودشان را از این خطر رها کنند.

شیوایی با بیان اینکه معتادان متجاهر در مناطقی که هستند خودشان به سمت دریافت خدمات نمی فرایند، اضافه نمود: مشکل همین است و نیاز به مداخله وجود دارد منتها اکنون پیچیدگی مداخله بیشتر از قبل است، زیرا اگر این معتادان جمع آوری شوند باید در مجتمعی نگهداری شوند و همین خطر ابتلای افرادی که در آن مجتمع نگهداری می شوند را بالا می برد.

وی معتقد است: فاصله گذاری فیزیکی که در اجتماع مطرح می شود باید در مورد این افراد نیز اعمال شود. اما اعمالش در مورد معتادان بسیار سخت تر است.

این پزشک و روان درمانگر اعتیاد که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد، با اشاره به اینکه سیاست جمع آوری معتادان سوای شرایط کرونایی، سیاست موفقی محسوب نمی شود، توضیح داد: معمولا زمانی که این افراد جمع آوری می شوند، بعد از مدتی باید دوباره به جامعه برگردند، اما معمولا می بینیم شرایط سابق را دارند، پس جمع آوری سیاست خوبی نیست. اکنون در شرایط کرونایی جمع آوری می تواند خطر کرونا را هم به این جامعه اضافه کند. ما که نمی خواهیم در اجتماع مسائل انسانی و حقوقی افراد را نادیده بگیریم.

شیوایی در ادامه اهمیت نقش خانواده در کمک به افراد معتاد را مهم برشمرد و توضیح داد: علل تمایل افراد به مصرف مواد مخدر فقط لذت نیست، بسکمک از افراد به دلیل مسائل زیادی که یا در گذشته شان وجود داشته و یا در حالشان وجود دارد، اعتیاد دارند. خانواده می تواند روی آنها کار کند. اگر خانواده ها به درمان فکر می کنند ما باید ببینیم فضای مناسب خانوادگی برای این افراد فراهم است؟، با شرایط منفی نمی توانیم کاری انجام دهیم.

این روان درمانگر اعتیاد با بیان اینکه نقصی در سیستم درمانی کشور داریم، توضیح داد: اعتیاد، زمانی جرم محسوب می شد اما بعد اصلاحاتی در قوانین به وجود آوردند و معتادی را که اقدام به درمان می کند را از شبکه مجرمان خارج کردند، ولی معتادی که دوره درمان را رها می کند و به اعتیاد روی می آورد در سیستم قانونی و قضایی کشور تعریف شده نیست و در واقع نظارتی بر معتادی که تحت درمان است، نداریم.

وی ناامیدی را از مهمترین دلایلی دانست که باعث می شود فرد معتاد اقدام به ترک نکند و اظهار کرد: معتاد به اینکه بتواند خودش را از این مشکل رها کند، امیدوار نیست. دیدن و در تماس بودن با کسی که قبلا دچار این مشکل بوده و توانسته خودش را از این مشکل نجات دهد بسیار کمک کننده است و راه روشنی را به آن فرد معتاد نشان می دهد. البته الزاما روشی که روی فردی جواب داده روی فرد دیگر جواب نمی دهد.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3136

به "جمع آوری معتادان، سیاست موفقی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری معتادان، سیاست موفقی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید