ترسناک ترین، مخوف ترین و کشنده ترین بیماری همه گیر تاریخ را بشناسید، کدام بیماری های واگیردار تاریخ را تغییر دادند؟

به گزارش آریا بلاگ، در این گزارش به بعضی از بیماری های مسری کشنده که فرایند تاریخ را تغییر داده اند اشاره می کنیم.

ترسناک ترین، مخوف ترین و کشنده ترین بیماری همه گیر تاریخ را بشناسید، کدام بیماری های واگیردار تاریخ را تغییر دادند؟

به گزارش، بیماری های مسری کشنده بار ها فرایند تاریخ را تغییر داده اند، به صورتی که شاید اگر نبودند تاریخ به سمت و سوی دیگری می رفت. در این گزارش سعی داریم به بعضی از این بیماری ها اشاره کنیم:

شاید طاعون یونان در سال 430 ق. م از مهمترین این نمونه ها باشد. این طاعون به خصوص در آتن کشته های بسیاری بر جای گذاشت. این طاعون زمانی شیوع یافت که دولت - شهر های یونانی در حال جنگ با یکدیگر بودند. دولت - شهر های هلنی تحت زعامت دو دولت - شهر مشهور آتن و اسپارت و تحت عنوان جنگ های پلوپونزی در مقابل هم مصاف نموده بودند.

در اوج این جنگ ناگهان طاعون به جان آتنی ها افتاد. پس از اینکه پریکلس یعنی همان سیاستمدار مشهوری که دموکراسی آتن را سال ها راهنمایی نموده و این شهر را به یکی از قدرت های یونان تبدیل نموده بود در این طاعون از جهان رفت، آتن روز به روز ضعیفتر شد و عملا جنگ را به اسپارت باخت. بعد از این اتفاق بود که تاریخ یونان به کل تغییر کرد. بعضی مورخان حتی معتقدند همین طاعون باعث شد بعضی آتنی ها به دین سنتی خود بازگشته، محافظه کارتر شده و افرادی از جمله سقراط را که آن ها معتقد بودند در مقابل دین رسمی آتن می ایستد، اعدام نمایند.

بیماری دیگری که تاریخ را تکان داد طاعون مشهور به آنتونی یا جالینوس است که در سال 165 ب. م به وقوع پیوست. این طاعون ابتدا در میان هون های وحشی شایع شد. در جنگ هون ها با روم، این مرض به سربازان رومی سرایت کرد و به وسیله این سربازان سرتاسر اروپا را گرفت. قدرت و کشندگی این بیماری به حدی بود که امپراتور مشهور و فیلسوف مآب روم یعنی مارکوس اورلیوس را به خود گرفتار ساخته و موجب مرگ او شد. شیوع این بیماری ضربه سنگینی به امپراتوری روم زد؛ تا جایی که بعضی معتقدند بعد از این همه گیری سربازان رومی دیگر نتوانستند در مقابل اقوام مهاجم شمالی و غربی بایستند و مرز های اروپایی را یکی پس از دیگری از دست دادند.

یکی دیگر از بیماری های همه گیری که تاریخ را تکان داد طاعون کنستانیتن است. این طاعون در سال 541 ب. م به وقوع پیوست. ابتدا مصر و به خصوص شهر باشکوه اسکندریه را گرفتار ساخت و از آنجا به شام رفته و تا پایتخت روم پیش رفت. امپراتور کنستانتین در آن موقع قصد داشت روم را که در آن موقع رو به زوال بود، مجددا به قدرت برساند، اما این طاعون تمام برنامه های او را به هم زد؛ به خصوص اینکه بعد از این اپیدمی اقتصاد امپراتوری هم فلج شد. اما اتفاق مهمتری با این بیماری همه گیر به وقوع پیوست. مردم که این اتفاق را عذابی از جانب آسمان می دیدند، به دین تازه رواج یافته مسیحیت گرایش بیشتری نشان دادند و این گرایش در مدت چند سال به حدی قوی شد که خود امپراتور هم به این دین گرایید. از این زمان به بعد بود که امپراتوری روم و بالطبع، سرتاسر اروپا به مسیحیت گروید.

ترسناک ترین، مخوف ترین و کشنده ترین بیماری همه گیر تاریخ را شیوع طاعون سیاه در دهه 1350 میلادی می دانند. این بیماری که از چین شروع شد بعد از پیمودن خاورمیانه و مدیترانه به وسیله تجار افریقایی به ایتالیا و از آنجا به سراسر اروپا رسید. مورخان معتقدند نیمی از جمعیت اروپا در اثر این بیماری از بین رفت. قدرت تخریب این طاعون به حدی بود که بعضی شهر ها مانند پاریس و میلان خالی از سکنه شدند.

اتفاقات سیاسی حاصل از این بیماری به اندازه خود طاعون عظیم و عجیب بود. مسیحیان که این بیماری را حاصل جادوی سیاه یهودیان می دانستند، بسیاری از آن ها را آتش زده یا نفی بلد کردند. انگلیس و فرانسه که پیش از این در جنگی طولانی در مقابل هم قرار گرفته بودند، به ناچار تن به صلح دادند. اقتصاد اروپا به کل تغییر کرد. کمبود منابع باعث شد کشور هایی مثل انگلیس اقتصاد فئودالی را تغییر داده و به سمت تجارت روی بیاورند. از طرف دیگر، شکاکیت دینی در میان مسیحیان رسوخ کرد و این عوامل باعث شد که اروپا عملا وارد عصر نویی شود.

طاعون های قرن 17 در لندن انگلیس و فرانسه نیز ازجمله بیماری هایی بودند که باعث تغیرات و تحولاتی در جامعه خود شدند. با کشف درمان طاعون در سرانجامی سال های قرن 19 این بیماری تاریخ ساز و کشنده عملا از صفحه زندگی بشر خارج شد، اما جدال بشر و بیماری هرگز به سرانجام نمی رسد.

بیماری های دیگری جایگزین طاعون شدند. ایدز یکی از این بیماری ها است. شیوع این بیماری در جهان در قرن 20 و کشف راه های انتقالش باعث ایجاد تغییراتی در روابط انسان ها و منطق شهرنشینی شد. ساماندهی افراد خیابانی، اصلاح قانون ازدواج و تشکیل خانواده و به خصوص اصلاح استفاده از وسایل پزشکی و انتقال خون از جمله مهمترین این تحولات و تغییرات بوده و هستند.

منبع: خبر فوری

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2402

به "ترسناک ترین، مخوف ترین و کشنده ترین بیماری همه گیر تاریخ را بشناسید، کدام بیماری های واگیردار تاریخ را تغییر دادند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسناک ترین، مخوف ترین و کشنده ترین بیماری همه گیر تاریخ را بشناسید، کدام بیماری های واگیردار تاریخ را تغییر دادند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید