تجربه کمونیستی در مقابله با کرونا ، ایالت کرالا در هند

به گزارش آریا بلاگ، ایالات کِرالا که توسط حزب کمونیست هند اداره می شود، به لطف خدمات درمانی ـ پزشکی قدرتمند و اطلاع رسانی شفاف به طرز موفقیت آمیزی از پسِ کوویدـ 19 برآمده است.

تجربه کمونیستی در مقابله با کرونا ، ایالت کرالا در هند

به گزارش خبرنگاران، دکتر نیما فاتح و دامون افضلی در ادامه سلسله گزارش ها و یادداشت های مرتبط با کرونا، گزارشی از گاردین در خصوص مقابله با کرونا در ایالت کرلای هند را ترجمه کرده اند. این گزارش را اومِّن سی کوریان در تاریخ دوم اردیبهشت برابر با 21 آوریل نوشته است:

در اوایل ماه مارس آژیر خطر هنوز در هندوستان به صدا در نیامده بود: این کشور فقط 6 مورد ابتلای تأییدشده به کوویدـ 19 داشت که سه تای شان در کِرالا بود. ولی در عرض تنها چند هفته شمار مبتلایان در سراسر کشور به 17 هزار نفر افزایش یافت؛ در برخی شهرها، از جمله بمبئی، هزاران نفر مبتلا شدند و چندین بیمارستان در وحشتی که از پی آمد تعطیل شد. در طول همین دوره زمانی، کِرالا (ایالت نسبتاً ثروتمندی در نوک جنوبی شبه قاره)، آغاز به صاف کردن منحنی‘ می کند. مدل کرالا‘ خیلی زود در سراسر دنیا همچون داستان پیروزِ [مبارزه با کرونا] معرفی و تعریف می گردد. کرالا این کار را چطور انجام داد؟

نخست این که کرالا بنیادهای محکمی برای آغاز این کار داشت. توسعه اجتماعی ـ اقتصادیِ این ایالت مثالی از این واقعیت است که سرمایه گذاری در سرمایه انسانی می تواند چقدر در کاهش فقر و [افزایش] رفاه مؤثر باشد. در این ایالت میزان باسوادی از باقی هندوستان فوق العاده بالاتر است و حاصل کار آن در زمینه بهداشت و سلامت هم از بقیه ایالت ها خیلی بهتر است؛ کرالا مدت هاست که پایگاه و دژ حزب کمونیست است، هرچند سیاست های آن تقریباً سوسیال ـ دموکراتیک باقی مانده است. برخی نقاط قوتِ این ایالت، درعین حال، نقاط ضعف آن هم هست: کارگران ماهر مهم ترین صادرات آن است (بیشتر پول های این ایالت از خارج کشور (اکثراً از خاورمیانه) می آید تا از هر جای دیگری در هندوستان) و این ایالت قطب بزرگ گردشگری است. همین دو عامل است که ساکنان آن را بیشتر در معرض خطر انتقال [ویروس] قرار می دهد.

سه بیمار تأییدشده ایالت کرالا جزو صدها نفری بودند که دولت هند از ووهان چین خارج کرد و، سپس، در اوایل فوریه 14 روز قرنطینه شدند. هرچند، همان طور که بیم آن می رفت، هفته های بعد شاهد افزایش شدید شمار مبتلایان در این ایالت بودیم و شمار موارد تأییدشده تا 24 مارس به بیش از 100 نفر افزایش یافت. تا آن وقت یک پنجمِ مبتلایان به کرالا تعلق داشت، درحالی که فقط 2.5 درصد از جمعیت هند در این ایالت زندگی می کنند.

دلیل این که کرالا توانسته است چنان سریع این بحران را پشت سر بگذارد به نظام سلامت عمومی قدرتمند، اطلاع رسانی شفاف درباره مخاطرات این ویروس و مشارکت مردمی برمی گردد. بر خلاف حکومت کمونیست آن، نظام مراقب های پزشکی کرالا به واقع عمدتاً خصوصی شده است و در آن تقسیم کار سالمی بین بخش های خصوصی و عمومی وجود دارد. این نظامِ بسیار تمرکززدایی شده در برابر دو آزمون بزرگ تاب آورده است: یکی سیل های سخت و جدی و دومی شیوع ویروسی سال های اخیر؛ در این بحران ها به خوبی از افراد داوطلب و تعهد فعالانه عموم مردم استفاده شده است.

تلاش های کرالا برای پرداختن به این پاندمی در اوایل ژانویه آغاز شده است. به واقع تجربه این ایالت در حل وفصل شیوع ویروس Nipah در سال 2018، ویروسی که نه درمان و نه واکسن داشت، مفید واقع شد. زمامداران این ایالت با درس آموزی از این ماجرا، که در آن نسبت بزرگی از مبتلایان به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کردند، پروتکل های مؤثری برقرار کردند و به استراتژیِ امتحان شده جداسازی مبتلایان و رصد افرادی که با آن ها تماس داشته اند، پایبند ماندند؛ این اقدامات با یک سیستم نظارتی هشدار مردمی همراه بود. ده ها هزار تن از مردم در این زمان در قرنطینه خانگی بودند و نظارت بر رعایت قرنطینه از طریق رصدِ تلفنی و طرح سرزدن به همسایه ها ممکن شد.

منع سخت گیرانه تردد، پیش از این که در کشور برقرار گردد، در کرالا وضع شد: مدارسْ تعطیل و گردهمایی ها ممنوع شدند و نسبت به هنجارهایی که در باقی کشور اِعمال شد، قرنطینه طولانی تر و سختگیرانه تری برقرار شد؛ حتی چند تن از متدینانی که هنوز به انجام دسته جمعی عبادات شان اصرار داشتند، بازداشت شدند. ولی نکته مهم آن است که این رویکردِ قاطعانه با سیاست گذاری های امدادیِ به لحاظ اجتماعیْ ارزشمندی همراه بود: نیازات روزمره مردم در خانه به آن ها تحویل داده می شد، میان وعده های غذاییِ دانش آموزان، حتی در هنگام تعطیلی مدارس، برای آن ها فرستاده می شد، کانال های اطلاع رسانی شفاف و منظمی برای خنثی کردن اخبار جعلی برپا شد، از کارگران مهاجرِ سایر ایالات ها به خوبی مراقب و در سراسر کرالا خطوطی تلفنی برای مشاوره درباره سلامت روانی دایر شد. پویش شکستن زنجیره انتقال‘ برای محدودکردن گسترش کوویدـ 19 به ویژه پیروزیت آمیز بود.

وقتی وقایع پیش بینی نشده صدها نفر را بالقوه در معرض ابتلا به این ویروس قرار داد، هزاران تن از کارگران دولتی بخش درمان و افراد داوطلب، مجهز به نقشه ها و فلوچارت ها، عملیات رصد تماس های مبتلایان را قاطعانه بر عهده گرفتند و اوضاع را مهار کردند. این رویکردی که از مدل کره جنوبی الهام گرفته شده، مستلزم درگیرکردنِ تمام بخش های دولت و جامعه است: در کرالا حتی دانش آموزان پول های شان را روی هم گذاشتند [و به اجرای این رویکرد کمک کردند] و کیوسک های نمونه گیریِ بدون نوبت قبل ساخته شد. کرالا علاوه بر استفاده از کیت های تست زمان بر‘ (PCR) که در همان زمان تهیه شده بود، نخستین ایالتی بود که کیت های تست سریع را از کارخانه MYLAB (مستقر در شهر پونا) تهیه کرد.

کوویدـ 19 برای بیشتر مردم بیماری خفیفی است که چه بسا بدون هیچ معالجه و درمانی ازبین برود و، بنابراین، ممکن است مبتلایان اصلاً جزو آمار ثبت نشوند. این بیماری دقیقاً به همین دلیل کُشنده است. همچنان که نظام های بیمارستانی ثروتمند و ورزیده سراسر دنیا (که در برابر کروناویروس به رویکردی شبیه دوئل به سبک وسترن اسپاگتی روی آورده اند) به سرعت اشباع می شوند، شاید هنوز درس های زیادی مانده باشد که از رویکرد ضربتی، جامعه محور و تهاجمی دقیقی که کرالا برگزید، باید بیاموزیم. برای ایالتی که نخستین مورد ابتلای کوویدـ 19 آن در ماه ژانویه بوده است، کنترل ابتلا در کهنسالان (به لطف حفاظت از سالخوردگان با فاصله گیری اجتماعی، بیش از 90 درصد مبتلایان کمتر از 60 سال سن دارند) و نیز شمار اندکِ مرگ ومیرها (فقط سه مورد) قطعاً چشمگیر است.

درحالی که منحنی حالا صاف شده و انتقال ویروس محدود شده است، این واقعیت کماکان باقی است که کرالا از تعطیلی سختگیرانه یی که بر اقتصاد بقیه کشور حاکم شده بود هم سود جُست. کرالا قصد دارد به زودی از محدودیت ها بکاهد؛ حرکتی که دهلی نو آن را محکوم کرده است. این که این ایالت چطور می تواند به شکل مطمئنی از منع تردد بکاهد، به عوامل بسیار زیادی بستگی خواهد داشت. باران های موسمی تابستانی، سیل هایی که جاری خواهد شد و نیز بازگشت مهاجران بر پیچیدگی مسئله خواهد افزود. ولی یک چیز روشن است: وقتی موج بعدی کروناویروس جدید سر برسد، اتفاقی که دیر یا زود رخ می دهد، این ایالت آماده خواهد بود.

* اومِّن سی کوریان ریاست طرح سلامت بنیاد آبزرور ریسرچ (اندیشکده یی مستقر در دهلی نو) را بر عهده دارد

  • این مقاله ترجمه یی است از:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/21/kerala-indian-state-flattened-coronavirus-curve

  • چهارده گزارش دیگر این مترجمان در خصوص کرونا را که در اختیار خبرنگاران قرار گرفته می توانید در اینجا بخوانید

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 3125

به "تجربه کمونیستی در مقابله با کرونا ، ایالت کرالا در هند" امتیاز دهید

1 کاربر به "تجربه کمونیستی در مقابله با کرونا ، ایالت کرالا در هند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه کمونیستی در مقابله با کرونا ، ایالت کرالا در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید