آنالیز مولفه های نرخ و اندازه فراوری ماهی در رادیو سلامت

به گزارش آریا بلاگ، تهران (پانا) - گروه تغذیه برنامه نیم نگاه با موضوع آنالیز مولفه های نرخ و اندازه فراوری ماهی در روز دوشنبه 22 شهریور 1400 بر روی آنتن رادیو سلامت رفت.

آنالیز مولفه های نرخ و اندازه فراوری ماهی در رادیو سلامت

مجید قدیری، رییس انجمن خوراک دام و طیور در برنامه نیم نگاه بیان نمود: بیش از 80 درصد مواد اولیه فراوری خوراک دام کشور وارداتی است و همین عامل بر فراوری، تجارت و قیمت تمام شده محصولات تاثیر می گذارد. به دلیل نوسانات شدید قیمت و حتی عرضه و تقاضا، توزیع و واردات مواد اولیه دچار چالش می گردد که در نهایت تاثیر منفی آن بر سفره مردم دیده می گردد.

وی اضافه نمود: اکنون در فراوری خوراک آبزیان کاملا به خودکفایی رسیده ایم و بیش از 70 کارخانه فراوری تخصصی خوراک آبزیان با پیشرفته ترین تکنولوژی های روز جهان در حال فعالیت هستند و در مورد فراوری خوراک آبزیان آینده خوبی پیش رو خواهیم داشت. تنها محدودیت موجود، در زمینه فراوری خوراک میگو است که دلیل آن حساسیت بالا و نوع دام پرورشی است. اگر در عرصه تامین مواد اولیه فراوری خوراک آبزیان نوسانات کمتری ببینیم با کنترل قیمت محصولات نهایی یعنی گوشت ماهی و میگو، سرانه مصرف این محصولات در کشور بالاتر خواهد رفت.

وی در رابطه با دلیل آشفتگی بازار محصولات پروتئینی اینگونه شرح داد که پر اشتباه ترین تصمیم دولت گذشته، تخصیص ارز 4200 تومانی بود که در دولت فعلی بایستی اصلاح گردد. سیاستگذاری ها نباید به سمت قیمت گذاری و کاهش قیمت محصولات برود بلکه هدف اصلی بایستی افزایش عایدی مردم و بالا بردن ارزش پول ملی به وسیله اصلاح ساختارهای مالی باشد.

بعلاوه نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی معضلات فرهنگی را مهم ترین عامل در کاهش مصرف ماهی دانست و اضافه نمود سالانه 135 الی 140 هزار تن ماهی قزل آلا فراوری می گردد. ماهی قزل آلا در تمام فصول سال به صورت تازه قابل دسترس است اما در بخش آبزیان چند مشکل عمده وجود دارد. متاسفانه باور اشتباهی در میان مردم وجود دارد که به دلیل تمایل به مصرف ماهی صید شده، مصرف ماهی را به نیمه دوم سال موکول می نمایند. به همین دلیل سرانه مصرف ماهی مخصوصا در نیمه اول سال کاهش می یابد.

وی علاوه بر معضلات فرهنگی، مسائل مالی را مهم ترین مولفه افزایش قیمت ماهی دانست. به گفته ایشان هزینه های جاری عامل اصلی بالا بودن نرخ ماهی است و 60 تا 70 درصد هزینه قیمت تمام شده محصولات مربوط به تهیه خوراک دام است.

قدیری هم با بیان اینکه صنعت شیلات در نزد سیاستگذاران مالی صندلی خوبی پیدا نموده است اعلام کرد: اگر سو مدیریت ها در سطح کلان در بخش کشاورزی کمتر بود چالش های کمتری در سفره مردم به وجود می آمد.

وی بعلاوه در سخنان سرانجامی خود مهم ترین و اصلی ترین راه چاره برطرف این مسائل را، اصلاح ساختارهای مالی اسم کرد.

نبی زاده هم در سرانجام تاکید نمود که قدرت خرید مردم پایین است و از سوی دیگر به دلیل تورم و افزایش هزینه های فراوری، قیمت محصولات پروتئینی بالاست و تنها راه چاره برطرف این مشکل، بهبود شرایط مالی مردم و بالا بردن قدرت خرید آنان است.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 7988

به "آنالیز مولفه های نرخ و اندازه فراوری ماهی در رادیو سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مولفه های نرخ و اندازه فراوری ماهی در رادیو سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید