ایجاد مرکز اسناد حقوقی کشور در پژوهشگاه قوه قضاییه

به گزارش آریا بلاگ، رییس پژوهشگاه قوه قضاییه از ایجاد مرکز اسناد حقوقی کشور طی 2 سال آینده در این پژوهشگاه اطلاع داد.

ایجاد مرکز اسناد حقوقی کشور در پژوهشگاه قوه قضاییه

به گزارش خبرنگاران به نقل از قوه قضاییه، سید حجت اله علم الهدی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه و معاونت اقتصادی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه از وجود 40 هزار کتاب در کتابخانه پژوهشگاه قوه قضاییه اطلاع داد.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه تاسیس پژوهشگاه قوه قضاییه، گفت: 6 پژوهشکده در پژوهشگاه قوه قضاییه فعال است که به حوزه های حقوقی محدود نیست و فراخور احتیاجهای قوه قضاییه در سایر رشته ها نیز ورود می نمایند.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز آموزش در پژوهشگاه قوه قضاییه، اضافه نمود: اولین دوره این مرکز آموزش تحت عنوان مدرسه زمستانه حقوق با استقبال خوبی از سوی حقوقدانان و قضات همراه شد.

علم الهدی بیان نمود: برگزاری دادگاه های مجازی از دیگر اقدامات مرکز آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه محسوب می گردد.

وی با اشاره به رایزنی های پژوهشگاه با معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: در این رایزنی ها بنا شد یک مرکز نوآوری مختص احتیاجهای قوه قضاییه در پژوهشگاه ایجاد کنیم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه نظرات دستگاه قضا در مرحله تصویب و تدوین قوانین باید شنیده گردد، ادامه داد: یک اداره قوانین و مقررات به این منظور در پژوهشگاه ایجاد شده است.

علم الهدی بیان نمود: یکپارچه سازی کتابخانه های قوه قضایه یکی دیگر از برنامه های پژوهشگاه است تا استان ها نیز بتوانند از همه ظرفیت های کتابخانه ای استفاده نمایند.

وی با اشاره به ایجاد مرکز اسناد علمی در پژوهشگاه اضافه نمود: در حال جمع آوری اسناد حقوقی و قضایی از مراکز مختلف از جمله سازمان ملی اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی هستیم.

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه بیان نمود: ظرف 2 سال آینده مرکز اسناد حقوقی کشور با رویکرد علمی در پژوهشگاه قوه قضاییه ایجاد خواهد شد.

علم الهدی اظهارکرد: در زمینه انتشار کتب و مجلات تعاملاتی با بخش های مختلف قوه قضاییه داریم.

وی با بیان اینکه درصدد تشکیل شورای نشریات قوه قضاییه هستیم، اضافه نمود: حدود 30 نشریه در قوه قضاییه فراوری می گردد.

در ادامه محمدحسین فروزان مهر معاون اقتصادی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه بیان نمود: بنده معتقدم که اگر بدنه اصلی بخواهد فعالیت خود را به درستی انجام دهد، احتیاجمند کار تحقیقاتی است.

وی ادامه داد: کارکرد پژوهشگاه قوه قضاییه فرابخشی بوده و ما امروز آمادگی داریم تا در موضوعات مختلف از جمله مبحث مربوط به آمار و فناوری در راستای برطرف احتیاجها و وظایفمان از ظرفیت این پژوهشگاه بهره مند شویم.

معاون اقتصادی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه با اشاره به اینکه در مباحث علوم انسانی به تحولات بسیاری احتیاج داریم، گفت: هر تصمیمی احتیاجمند یک پژوهش است و مدیران ارشد باید در تصمیمات خود این احساس احتیاج را داشته باشند.

مهندس فروزان مهر با بیان اینکه توزیع منابع اعتباری بودجه باید به صورت عادلانه انجام گردد، اضافه نمود: برای این منظور باید استان ها دسته بندی شوند اما این دسته بندی به شاخص هایی احتیاج دارد که پژوهشگاه قوه قضاییه در این زمینه می تواند به ما یاری کند لذا این مسئله می تواند عدالت توزیعی و عدالت سرزمینی را در بخش قضایی تامین کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این مسیرها باید شاخص ها معین شوند و برای این منظور هم به پژوهش در رشته های میان رشته ای احتیاج داریم، گفت: به دنبال کار کاربردی و عملیاتی هستیم و این امر تنها از عهده پژوهشگاه قوه قضاییه بر می آید.

معاون اقتصادی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه بیان نمود:آموزش های اقتصادی به مدیرانی که تجربه اقتصادی ندارند باید در دستور کار قرار گرفته و همچنین شرکت های دانش بنیان در رشته های علوم انسانی شکل بگیرند.

فروزان مهر با اشاره به اینکه تحول به معنای کار خارج از روال عادی است و در این مسئله پژوهشگاه قوه قضاییه باید مبنا قرار گیرد، اظهارکرد: جای پژوهشگاه در تدوین برنامه تحول در قوه قضاییه مغفول مانده است.

وی بیان نمود: پیشنهاد می دهم میزهایی در پژوهشگاه تعریف و با شناسایی افراد شاخص از این ظرفیت های بیرون از قوه قضاییه استفاده گردد.

معاون اقتصادی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه مجموعه بسیار مهمی است و ما آمادگی داریم در بسیاری از مسائل همکاری لازم را داشته باشیم، گفت: فرصت آزمون و خطا نداریم و منابع و زمان محدود است لذا امروز کار تحول احتیاجمند نقشه راه است که پژوهشگاه قوه قضاییه می تواند آن را تدوین کند.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ariyablog.ir شناسه مطلب: 2335

به "ایجاد مرکز اسناد حقوقی کشور در پژوهشگاه قوه قضاییه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد مرکز اسناد حقوقی کشور در پژوهشگاه قوه قضاییه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید